Ligebehandlingsnævnet afviser klage om manglende telefonisk hjælp pga. ordblindhed
Dato
18. februar 2023
Myndighed
Ligebehandlingsnævnet
Ministerium
Social- og Boligministeriet
Sagsnummer
W20230910125
Dokument
Åbn PDFLovreferencer:
En ordblind klager indgav en klage til Ligebehandlingsnævnet over påstået forskelsbehandling på grund af handicap. Klagen omhandlede klagers oplevelse af manglende telefonisk hjælp fra en myndighed, som henviste klager til at sende en mail og eventuelt få hjælp hertil af en ven, uden at tilbyde at ringe tilbage.
Ligebehandlingsnævnet behandler klager over forskelsbehandling på grund af handicap uden for arbejdsmarkedet i henhold til Bekendtgørelse af lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap. Selvom denne lov forbyder direkte og indirekte forskelsbehandling på grund af handicap, indebærer den ikke en pligt til tilgængelighed, herunder adgang til kommunikation via telefonisk henvendelse. Forarbejderne til loven præciserer, at yderligere krav til tilgængelighed skal håndteres under anden lovgivning og via klageinstanser i den relevante sektor.
Da klagen reelt omhandler et spørgsmål om tilgængelighed, kan Ligebehandlingsnævnet ikke behandle sagen. Dette er i overensstemmelse med nævnets kompetence, som fastsat i Bekendtgørelse af lov om Ligebehandlingsnævnet § 8, der omhandler nævnets afvisning af klager.
Lignende afgørelser