Command Palette

Search for a command to run...

Afslag på Schengenvisum grundet formodning om proformaægteskab – EU-regler

Dato

3. maj 2023

Myndighed

Udlændingenævnet

Ministerium

Udlændinge- og Integrationsministeriet

Sagsnummer

W20221049825

Dokument

Åbn PDF

Udlændingenævnet stadfæstede i februar 2022 Udlændingestyrelsens afgørelse om afslag på Schengenvisum til en gambisk statsborger, der ønskede at besøge sin herboende ægtefælle i Danmark. Afslaget blev givet, da nævnet fandt bestemte grunde til at antage, at ægteskabet var et proformaægteskab, indgået med det afgørende formål at opnå opholdstilladelse eller længerevarende ophold i Schengenlandene eller Danmark. Dette er i overensstemmelse med Visumbekendtgørelsen § 8, stk. 2, som tillader afslag, når hensynet til den offentlige orden eller indre sikkerhed taler imod visumudstedelse.

Vurdering af proformaægteskab

I vurderingen af ægteskabet lagde Udlændingenævnet vægt på flere faktorer:

  • Parret indgik ægteskab efter et meget kort personligt kendskab, idet referencen besøgte ansøgeren i Gambia i marts 2019, og de blev gift samme måned, hvorefter referencen udrejste i april 2019.
  • Påstanden om, at parret havde kendt hinanden siden 2014 og rejst sammen, var ikke dokumenteret.
  • Det er ikke tilstrækkeligt med langvarig telefonisk eller skriftlig kontakt, hvis det personlige kendskab forud for ægteskabet er begrænset.
  • Ansøgeren havde tidligere i forbindelse med en visumansøgning i november 2018 oplyst, at referencen var hans kæreste, og at de ønskede at blive gift i Danmark for at søge familiesammenføring og bosætte sig i landet.
  • Ansøgeren havde angiveligt indgået ægteskab, efter at han to gange tidligere havde fået afslag på visum til Danmark, hvor referencen var angivet som henholdsvis ven og kæreste.
  • En aldersforskel på 24 år mellem ansøgeren og referencen indgik som et delelement i den samlede vurdering, selvom det ikke i sig selv var udslagsgivende.
  • Efterfølgende besøg af referencen i Gambia efter ægteskabets indgåelse ændrede ikke vurderingen, da det afgørende var det kortvarige personlige kendskab forud for ægteskabet.

Nævnet konkluderede, at ægteskabet var indgået med det afgørende formål at opnå opholdstilladelse i Danmark til ansøgeren. Derfor kunne ansøgeren og referencen ikke anses for at have etableret et beskyttelsesværdigt familieliv omfattet af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8.

Anvendelse af EU-regler og nationalt begrænset visum

Grundet proformaægteskabet fandt Udlændingenævnet, at ansøgeren ikke kunne anses som "familiemedlem" til en unionsborger efter EU-opholdsdirektivet. Ansøgningen om Schengenvisum blev derfor behandlet efter de almindelige regler for Schengenvisum til Danmark.

Endvidere fandt nævnet, at hensyn af humanitær karakter, nationale interesser eller internationale forpligtelser ikke talte for at meddele et nationalt begrænset visum, da en situation med formodning om proformaægteskab ikke er oplistet som en undtagelse, jf. Visumbekendtgørelsen § 20, stk. 1.

Lignende afgørelser