Ligebehandlingsnævnet afviser klage om manglende tilgængelighed for ordblind borger
Dato
14. december 2022
Myndighed
Ligebehandlingsnævnet
Ministerium
Social- og Boligministeriet
Sagsnummer
W20221034225
Dokument
Åbn PDFLovreferencer:
En ordblind klager indgav en klage til Ligebehandlingsnævnet om påstået forskelsbehandling på grund af handicap i forbindelse med kontakt til en offentlig myndighed. Klageren anførte, at han blev bedt om at kommunikere via e-mail eller med hjælp fra en ven i stedet for telefonisk kontakt, og at han burde have fået stillet et hjælpemiddel til rådighed for sikker kommunikation. Den indklagede myndighed afviste klagerens beskrivelse af forløbet og oplyste, at der havde været mundtlige samtaler, og at klageren var blevet tilbudt en mentorordning, der skulle støtte i forhold til ordblindhed.
Ligebehandlingsnævnet afgjorde, at de ikke kunne behandle klagen. Nævnet behandler klager over forskelsbehandling på grund af handicap uden for arbejdsmarkedet efter Bekendtgørelse af lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap. Det fremgår dog af lovens forarbejder, at den ikke indebærer en pligt til rimelig tilpasning eller tilgængelighed. Klagen vedrørte netop spørgsmål om tilgængelighed, og sådanne sager skal behandles inden for den pågældende sektors egne regelsæt og klageinstanser. Nævnets kompetence er fastlagt i Bekendtgørelse af lov om Ligebehandlingsnævnet § 1, stk. 1.
Lignende afgørelser