Ligebehandlingsnævnet afviser klage om manglende tilgængelighed for ordblind borger
Dato
14. december 2022
Myndighed
Ligebehandlingsnævnet
Ministerium
Social- og Boligministeriet
Sagsnummer
W20221033025
Dokument
Åbn PDFLovreferencer:
Klager, som er ordblind, indgav en klage over et forsyningsselskab, der havde lukket for telefonbetjening og hvis hjemmeside manglede en oplæsningsfunktion. Klageren mente, at dette udgjorde forskelsbehandling på grund af handicap, da det forhindrede ham i at kontakte selskabet og betale regninger.
Ligebehandlingsnævnets kompetence
Ligebehandlingsnævnet behandler klager om forskelsbehandling på grund af handicap uden for arbejdsmarkedet i henhold til Bekendtgørelse af lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap. Selvom denne lov forbyder direkte og indirekte forskelsbehandling på grund af handicap på alle samfundsområder, indebærer den ikke en pligt til rimelig tilpasning eller tilgængelighed.
Nævnet bemærkede, at forarbejderne til loven fastslår, at yderligere krav til tilgængelighed skal følge anden lovgivning og behandles inden for den relevante sektors regelsæt. Da klagen specifikt vedrørte tilgængelighed, fandt nævnet, at de ikke havde kompetence til at behandle sagen. Afgørelsen er truffet i henhold til Bekendtgørelse af lov om Ligebehandlingsnævnet § 1, stk. 1.
Lignende afgørelser