Command Palette

Search for a command to run...

Studerende berettiget til SVU selvom prøveforberedelse ikke krævede fuld arbejdsindsats

Sagen omhandler en studerendes ret til Statens Voksenuddannelsesstøtte (SVU) for uddannelsen Afgangsprojekt Energiteknologi. Styrelsen havde oprindeligt givet afslag på SVU med den begrundelse, at uddannelsesperioden, beregnet fra start til prøvedato, var 10,9 uger, hvilket ikke opfyldte kravet om ECTS-point pr. uge for SVU-berettigelse.

Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger ændrede dog afgørelsen og fandt, at uddannelsesperioden skulle beregnes fra uddannelsesstart til undervisningsperiodens afslutning, hvilket gav en varighed på 7,2 uger. Med denne beregning var uddannelsesaktiviteten normeret til 1,389 ECTS-point pr. uge, hvilket berettigede den studerende til SVU.

Begrundelse for afgørelsen

Styrelsen anmodede nævnet om at genoptage sagen, da det efter styrelsens opfattelse er fast praksis, at uddannelsesperioden beregnes frem til prøvedato. Nævnet vurderede dog, at der ikke var grundlag for at genoptage sagen, da der ikke var begået væsentlige sagsbehandlingsfejl, og nævnets fortolkning af reglerne blev anset for korrekt.

Nævnet lagde vægt på, at selvom der ydes SVU til prøveforberedelse og deltagelse i prøve, hvis uddannelsen omfatter prøve, jf. Bekendtgørelse om statens voksenuddannelsesstøtte § 21, er det for videregående uddannelser udbudt efter lov om åben uddannelse en betingelse, at prøveforberedelsen kræver en arbejdsindsats på fuld tid. Da den studerende ikke havde haft fravær fra arbejdspladsen i prøveforberedelsesperioden, fandt nævnet, at prøveforberedelsen ikke krævede en arbejdsindsats på fuld tid.

Som følge heraf berettigede uddannelsen ikke til SVU i prøveperioden, og uddannelsesperioden løb derfor alene til undervisningsperiodens afslutning. Dette betød, at uddannelsen var tilrettelagt som heltidsuddannelse, hvilket er en forudsætning for at modtage SVU til videregående uddannelse, jf. Bekendtgørelse af lov om statens voksenuddannelsesstøtte § 9 og Bekendtgørelse om statens voksenuddannelsesstøtte § 22. Uddannelsen var desuden omfattet af SVU-berettigede uddannelser, jf. Bekendtgørelse om statens voksenuddannelsesstøtte § 13.

Lignende afgørelser