Ligebehandlingsnævnet afviser klage om manglende webtilgængelighed og telefonisk hjælp
Dato
9. september 2022
Myndighed
Ligebehandlingsnævnet
Ministerium
Social- og Boligministeriet
Sagsnummer
W20220996725
Dokument
Åbn PDFLovreferencer:
Klager, der er ordblind, har indgivet en klage til Ligebehandlingsnævnet vedrørende påstået forskelsbehandling på grund af handicap. Klagen omhandler utilstrækkelig oplæsningsfunktion på en indklaget myndigheds hjemmeside samt manglende telefonisk hjælp til at udfylde et A-skema.
Ligebehandlingsnævnet har afgjort, at de ikke kan behandle klagen. Nævnet behandler klager over forskelsbehandling på grund af handicap uden for arbejdsmarkedet i henhold til Bekendtgørelse af lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap. Denne lov indeholder et forbud mod diskrimination, men pålægger ikke en pligt til tilgængelighed, herunder adgang til kommunikation via telefonisk henvendelse. Forarbejderne til loven fastslår, at yderligere krav til tilgængelighed skal håndteres under anden lovgivning og af de relevante sektorspecifikke klageinstanser. På denne baggrund kan nævnet ikke behandle den del af klagen, der vedrører telefonisk kommunikation.
Webtilgængelighed
Hvad angår webtilgængelighed, vurderer nævnet ligeledes, at de ikke kan behandle klagen. Dette skyldes, at webtilgængelighed er reguleret af særskilt lovgivning, og tilsynet med overholdelse af denne lovgivning varetages af Digitaliseringsstyrelsen. Nævnets kompetence er fastlagt i Bekendtgørelse af lov om Ligebehandlingsnævnet § 1, stk. 1. Afgørelsen er truffet af et medlem af Ligebehandlingsnævnets formandskab i henhold til Bekendtgørelse af lov om Ligebehandlingsnævnet § 6, stk. 3.
Lignende afgørelser