Command Palette

Search for a command to run...

Fastholdelse af påbud om forsvarlig udførelse af løft af mælkekasser

Dato

2. juni 2022

Myndighed

Arbejdsmiljøklagenævnet

Ministerium

Social- og Boligministeriet

Sagsnummer

W20220957725

Dokument

Åbn PDF

Arbejdsmiljøklagenævnet har fastholdt Arbejdstilsynets påbud af 13. august 2021, som kræver, at arbejdet med løft af mælkekasser ved kølemontren i butikslokalet straks skal udføres sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Dette indebærer, at risikoen ved løft skal undgås gennem hensigtsmæssig tilrettelæggelse af arbejdet, herunder ved brug af tekniske hjælpemidler. Afgørelsen er truffet i henhold til Arbejdsmiljøloven § 77, stk. 1, der giver Arbejdstilsynet beføjelse til at træffe afgørelse om forhold, der strider mod loven.

Nævnet vurderer, at arbejdet med løft af mælkekasser udsætter de ansatte for risiko for belastninger, der kan medføre pludselig skade på især lænderyggen. Dette er i strid med Arbejdsmiljøloven § 38, stk. 1, som fastslår, at arbejdet skal planlægges, tilrettelægges og udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.

Vurdering af løftearbejdet

Nævnet lagde vægt på følgende forhold ved løftearbejdet:

  • En ansat løftede omkring 36 mælkekasser dagligt fra mandag til torsdag, alene.
  • Hver mælkekasse vejede 17 kg og målte 25x40x30 cm med greb placeret ca. 15 cm inde på den øverste kant af kassens korte led.
  • Løftene foregik i 3/4 arms afstand fra leveringsburet til kølemontren.
  • Den ansatte løftede med arme og albuer over skulderhøjde for de øverste kasser og under knæhøjde for de nederste kasser, samt ved ombytning i kølemontren. Disse faktorer forværrer risikoen for sundhedsskadelige løft.

Reglerne i Bekendtgørelse om manuel håndtering § 3, stk. 1 og 2 fastsætter, at manuel håndtering skal planlægges og udføres forsvarligt, og at manuel håndtering, der indebærer risiko, skal undgås ved hensigtsmæssig tilrettelæggelse og brug af tekniske hjælpemidler.

Bemærkninger til klagen

Klageren anførte, at der var tekniske hjælpemidler til rådighed (opfyldningsvogne og hunde), at flere medarbejdere udførte løftearbejdet, og at der var tale om fiktive løft. Nævnet bemærkede, at det måtte lægges til grund, at kun én ansat håndterede mælkekasserne fra mandag til torsdag, hvilket var bekræftet af butikschefen. Selvom rullevogne var til rådighed, ændrede dette ikke ved afgørelsens resultat, da de samlede forhold ved løftene medførte, at arbejdet ikke var sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Nævnet fandt desuden, at det var tilstrækkeligt dokumenteret, hvordan løftene blev udført, da ansatte og butikschefen demonstrerede dette under tilsynsbesøget.

Lignende afgørelser