Pressenævnet: Kritik af lægehus efter Facebook-klager ikke i strid med god presseskik
Dato
15. maj 2021
Myndighed
Pressenævnet
Ministerium
Justitsministeriet
Sagsnummer
W20210933025
Dokument
Åbn PDFPressenævnet har behandlet en klage fra [Klager] over Sjællandskes forsideartikel "Læger klager over tidligere kollega: Patienterne flygter" og artiklen "Mange utilfredse patienter i klinikken", bragt den 23. september 2020. [Klager] mente, at god presseskik var tilsidesat, idet artiklerne indeholdt uforelagte beskyldninger, manglede tilstrækkelig kildekritik, og overskriften "Mange utilfredse patienter i klinikken" var uden dækning.
Vurdering af kildekritik og forelæggelse
Pressenævnet bemærkede, at oplysninger, der kan virke skadelige eller agtelsesforringende, skal efterprøves i særlig grad, og at kritik bør udvises over for kilder med personlig interesse, jf. Medieansvarsloven § A.2. Nævnet anerkendte, at kilderne i artiklen havde udtalt sig kritisk om [Klager], hvilket burde have givet Sjællandske anledning til særlig opmærksomhed.
Pressenævnet fandt dog, at Sjællandske på tilstrækkelig vis havde gjort det klart for læseren, at de kritiske udsagn stammede fra en lokal Facebook-gruppe, og at de fremstod som subjektive vurderinger. Desuden lagde nævnet vægt på, at [Klager] og Sjællandske var i dialog forud for offentliggørelsen, og at [Klager] fik forelagt den omtalte kritik og dermed lejlighed til at komme til orde i sammenhæng med artiklen, hvilket er i overensstemmelse med Medieansvarsloven § A.3. På denne baggrund fandt Pressenævnet ikke anledning til at udtale kritik af Sjællandske på dette punkt.
Vurdering af overskriftens dækning
[Klager] klagede over, at overskriften "Mange utilfredse patienter i klinikken" manglede dækning. Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at overskrifter og underrubrikker skal have dækning i den pågældende artikel, jf. Medieansvarsloven § A.6.
Pressenævnet vurderede, at formuleringen om "mange utilfredse patienter" klart fremstod som mediets subjektive vurdering. Nævnet fandt, at denne vurdering havde dækning i de faktiske forhold, herunder at en række utilfredse patienter havde udtrykt deres utilfredshed på Facebook, og at flere også havde klaget direkte til Sjællandske og Regionen. På den baggrund fandt Pressenævnet heller ikke anledning til at udtale kritik af overskriftens formulering.
Lignende afgørelser