Bortfald af opholdstilladelse grundet ophold i konfliktområde - Indrejseforbud
Dato
7. januar 2021
Myndighed
Udlændingenævnet
Ministerium
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Sagsnummer
W20201007225
Dokument
Åbn PDFUdlændingenævnet stadfæstede i maj 2020 Udlændingestyrelsens afgørelse om bortfald af opholdstilladelse og fastsættelse af et indrejseforbud for bestandig for en jordansk statsborger. Afgørelsen om bortfald af opholdstilladelse blev truffet i henhold til Udlændingeloven § 21 b, stk. 1, og indrejseforbuddet blev fastsat i medfør af Udlændingeloven § 32, stk. 12.
Klageren, der er født i 1994 og familiesammenført i Danmark i 1998, udrejste i april 2015 og opholdt sig i Syrien i tre år, før hun flyttede til Jordan. Hun kontaktede Udlændingestyrelsen i juli 2018 for at søge dispensation fra bortfald, idet hun hævdede at være blevet bortført til Syrien af sin daværende kæreste.
Udlændingenævnets vurdering
Udlændingenævnet lagde til grund, baseret på politiets og PET's oplysninger samt klagerens egne udsagn, at klageren udrejste til Tyrkiet og derfra videre til Syrien, hvor hun opholdt sig i tre år. Nævnet fandt, at der var grund til at antage, at klageren under sit ophold i Syrien havde deltaget i aktiviteter, der kunne indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige orden. Dette blev understøttet af:
- Politiets og PET's vurderinger om, at rejser til krigsområder i Syrien kan udgøre en sikkerhedsrisiko, medmindre der er et anerkendelsesværdigt formål.
- Klagerens daværende kæreste er efterlyst for at have tilsluttet sig Islamisk Stat.
- Klageren er sat i forbindelse med kriminelle forhold efter udrejsen, og personer med tilknytning til det radikaliserede miljø har boet i hendes lejlighed.
Nævnet fandt klagerens forklaringer om bortførelse utroværdige, da hun havde forklaret modstridende om hændelsesforløbet og ikke havde kontaktet politiet eller andre danske myndigheder om bortførelsen før juli 2018. Klageren havde heller ikke dokumenteret et anerkendelsesværdigt formål med sit ophold i Syrien. Udlændingenævnet bemærkede, at det påhviler klageren at fremkomme med de nødvendige oplysninger til bedømmelse af en tilladelse, jf. Udlændingeloven § 40, stk. 1.
Internationale forpligtelser og dispensation
Udlændingenævnet vurderede, at bortfald af opholdstilladelsen og indrejseforbuddet ikke var i strid med Danmarks internationale forpligtelser, herunder Den Europæiske Menneskerettighedskonventions (EMRK) artikel 8. Indgrebet blev anset for proportionalt, da det var klagerens eget valg at udrejse, hun har opholdt sig uden for Danmark i fem år, og hun er statsborger i Jordan, som hun må antages at have en stærk tilknytning til. Der var intet til hinder for fortsat telefonisk kontakt med familien i Danmark.
Endvidere fandt nævnet ikke grundlag for at meddele klageren dispensation for bortfaldet i henhold til Udlændingeloven § 21 b, stk. 2, da der ikke forelå oplysninger om forhold, der kunne føre til en ændret vurdering, og klageren ikke havde dokumenteret et anerkendelsesværdigt formål med sit ophold i Syrien.
Lignende afgørelser