Pressenævnet: Klage over ensidig artikel om butikslukning ikke berettiget
Dato
12. november 2019
Myndighed
Pressenævnet
Ministerium
Justitsministeriet
Sagsnummer
W20190997125
Dokument
Åbn PDFLovreferencer:
En klager indbragte en sag for Pressenævnet vedrørende artiklen ”Butik i Brædstrup lukkede i weekenden”, publiceret i Horsens Folkeblad og på hsfo.dk den 4. april 2019. Klageren mente, at artiklen gav en urigtig og ensidig fremstilling af hendes sag mod en tidligere udlejer.
Klageren havde på Facebook offentliggjort, at hendes butik lukkede grundet chikane fra en anden lejer og udlejerens manglende handling. Avisen interviewede både udlejeren og den anden lejer, som begge afviste klagerens påstande. Klageren hævdede, at hun havde dokumentation for sine påstande, som journalisten ikke tilstrækkeligt havde taget i betragtning før publicering. Hun kritiserede også avisens sprogbrug, der ifølge hende skabte distance til hendes version af sagen, mens udlejerens afvisninger fremstod som uimodsagte fakta.
Horsens Folkeblad afviste, at der var faktuelle fejl, og fastholdt, at de havde interviewet alle parter i overensstemmelse med god presseskik. De oplyste, at de ikke havde modtaget tilstrækkelig dokumentation fra klageren.
Pressenævnets afgørelse
Pressenævnet bemærkede, at massemediernes indhold og handlemåde skal være i overensstemmelse med god presseskik, jf. Medieansvarsloven § 34. Nævnet lagde til grund, at det var korrekt, at klageren havde offentliggjort sin opsigelse af lejemålet på Facebook på grund af gener, og at lejeren og udlejeren havde afvist disse påstande over for avisen.
Pressenævnet fandt, at udlejeren, som kritisk kilde, gav anledning til særlig opmærksomhed fra avisens side for at kontrollere oplysningernes rigtighed, da kilden kunne være farvet af personlig interesse. Dog fandt nævnet ikke grundlag for kritik, da artiklen tydeligt identificerede kilden og dennes potentielle bias.
Nævnet vurderede, at formuleringer som ”Angiveligt har den pågældende lejer udøvet chikane, og det har udlejeren ikke gjort noget ved, hævder hun i Facebook-opslaget” korrekt markerede, at gengivelsen var klagerens forklaring. Ligeledes var der dækning for mellemrubrikken ”Nyt firma”. På baggrund heraf udtalte Pressenævnet ikke kritik af artiklens vinkling eller indhold.
Lignende afgørelser