Command Palette

Search for a command to run...

Udlændingenævnet: Ægtefællesammenføring – Tilknytningskrav – Berettiget forventning

Dato

17. oktober 2017

Myndighed

Udlændingenævnet

Ministerium

Udlændinge- og Integrationsministeriet

Sagsnummer

W20170998425

Dokument

Åbn PDF

Udlændingenævnet omgør Udlændingestyrelsens afslag på opholdstilladelse til en kinesisk statsborger med henblik på ægtefællesammenføring. Afgørelsen vedrører anvendelsen af tilknytningskravet i Udlændingeloven § 9, stk. 7.

Baggrund for afgørelsen

Udlændingestyrelsen havde oprindeligt afslået ansøgningen med henvisning til, at den tidligere 26-årsregel i Udlændingeloven § 9, stk. 7, som fritog herboende ægtefæller med dansk indfødsret i mere end 26 år fra tilknytningskravet, ikke længere fandt anvendelse. Dette skyldtes Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols (EMD) dom i sagen Biao mod Danmark (Biao-sagen) fra maj 2016. EMD fandt, at den daværende 28-årsregel (nu 26-årsregel) udgjorde indirekte forskelsbehandling på baggrund af etnicitet, hvilket var en krænkelse af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions (EMRK) artikel 14 sammenholdt med artikel 8. Som følge heraf blev ordlyden af Udlændingeloven § 9, stk. 7 ændret ved lov nr. 504 af 23. maj 2017, der trådte i kraft den 24. maj 2017 og finder anvendelse på alle verserende sager.

Udlændingenævnets vurdering

Udlændingenævnet fandt, at sagen skulle behandles i overensstemmelse med den nuværende ordlyd af Udlændingeloven § 9, stk. 7, hvilket indebærer, at tilknytningskravet skulle stilles. Nævnet vurderede dog, at ansøgeren ikke burde meddeles afslag på opholdstilladelse, da der forelå ganske særlige grunde, der talte imod. Udlændingenævnet lagde vægt på følgende:

  • På tidspunktet for ansøgningen i august 2016 og Udlændingestyrelsens afgørelse i maj 2017 fremgik det udtrykkeligt af ordlyden af Udlændingeloven § 9, stk. 7, at den herboende ægtefælle, som havde haft dansk indfødsret i mere end 26 år, var fritaget for tilknytningskravet.
  • Den herboende ægtefælle og ansøgeren måtte anses for at have haft en berettiget forventning om, at tilknytningskravet ikke ville blive stillet.
  • Ansøgeren og den herboende ægtefælle havde planlagt flytningen til Danmark over en længere periode, herunder ved at sælge deres hus i Kina i september 2015 og købe bolig i Danmark i august 2015 med overtagelse i februar 2016.

Sagen blev herefter tilbagesendt til Udlændingestyrelsen for at vurdere, om de øvrige betingelser for ægtefællesammenføring var opfyldt.

Lignende afgørelser