Pressenævnet kritiserer TV2 Nord for manglende kontrol og utilstrækkelig berigtigelse
Dato
9. oktober 2017
Myndighed
Pressenævnet
Ministerium
Justitsministeriet
Sagsnummer
W20170995925
Dokument
Åbn PDFLovreferencer:
Nordic Medicare klagede til Pressenævnet over TV2 Nords tv-indslag og artikel om lange ventetider, idet de mente, at god presseskik var tilsidesat. Klagen omhandlede specifikt forkerte oplysninger om patienten [Person C]s konsultationer og manglende forelæggelse af konkrete patientforhold før offentliggørelse.
TV2 Nord bragte et indslag og en artikel, hvor [Person C] udtalte, at hun forgæves forsøgte at få en lægetid og først kunne få en tid halvanden måned senere. I indslaget ringede TV2 Nord til et forkert telefonnummer for Nordic Medicare.
Pressenævnets vurdering
Pressenævnet fandt, at TV2 Nord burde have oplyst, at [Person C] faktisk havde haft flere konsultationer hos Nordic Medicare i den pågældende periode. Ved at undlade dette skabte TV2 Nord et misvisende indtryk af, at patienter ikke kunne få tider uden meget lang ventetid, hvilket ikke var dokumenteret. Nævnet udtalte kritik af TV2 Nord for ikke at inddrage denne væsentlige oplysning.
Pressenævnet kritiserede også TV2 Nord for ikke at forelægge de konkrete beskyldninger fra [Person C] for Nordic Medicare inden offentliggørelsen. Dette var afgørende, da [Person C]s forløb var bærende for kritikken, og oplysningerne viste sig at være ukorrekte.
Vedrørende berigtigelsen af det forkerte telefonnummer fandt Pressenævnet, at TV2 Nord ikke havde udbredt rettelsen tilstrækkeligt. Selvom en beklagelse blev tilføjet webartiklen, burde TV2 Nord have bragt en særskilt nyhed om rettelsen og også rettet fejlen i tv-indslaget i arkivet. Nævnet udtalte kritik af den utilstrækkelige rettelse.
Som følge af afgørelsen pålagde Pressenævnet TV2 Nords ansvarshavende redaktør at offentliggøre et resumé af kendelsen i medfør af Medieansvarsloven § 49.
Lignende afgørelser