Command Palette

Search for a command to run...

Pressenævnet: Kritik af Jyllands-Postens artikel om Seacret-klinikker afvist

Dato

8. november 2016

Myndighed

Pressenævnet

Ministerium

Justitsministeriet

Sagsnummer

W20161007625

Dokument

Åbn PDF

Pressenævnet behandlede en klage fra Joy Management ApS over en artikel i Jyllands-Posten vedrørende salgsmetoder i Seacret-klinikker. Klagen omfattede fejlcitat, manglende forelæggelse og forkerte oplysninger i mellemrubrikker. Nævnet fandt ikke grundlag for at kritisere avisen for at beskrive Seacret som en israelsk hudplejekæde, da produkterne indeholder mineraler fra Det Døde Hav. Nævnet fandt heller ikke, at avisen havde overskredet de vide rammer for redigering ved at omtale anmeldelser fra Consumeraffairs, da det fremgik af artiklen, at de omtalte kundeanmeldelser navnlig vedrørte de danske klinikker.

Pressenævnet fandt, at der var dækning for citatet vedrørende kritik af salgsmetoderne, hvor direktøren udtalte, at det gjorde en forskel, om kritikken kom fra ti kunder eller ti procent af mange tusinde kunder. Da Pressenævnet ikke var i besiddelse af interviewet i fuld længde, kunne de ikke tage stilling til, om udsagnet omkring medarbejderrabatten over for potentielle kunder var gengivet korrekt.

Pressenævnet fandt, at mellemrubrikkerne havde dækning i artiklen, da de henviste til enten kundeanmeldelser eller udtalelser i artiklen. Selvom det havde været i overensstemmelse med god presseskik, om Jyllands-Posten havde forelagt det konkrete kundeudsagn fra en kunde, udtalte Pressenævnet ikke kritik af Jyllands-Posten for ikke også at omtale kundens positive kundeundersøgelsesskema eller forelægge direktøren kundens vurderinger. Pressenævnet udtalte heller ikke kritik af avisen for at offentliggøre artiklen den 28. juni 2016, da det ikke var dokumenteret, at der skulle være aftalt yderligere kommentarer efter interviewet den 27. juni 2016.

Joy Management ApS anmodede efter offentliggørelsen af artiklen Jyllands-Posten om et genmæle. Avisens redaktør anmodede den 5. juli 2016 Joy Management ApS’ advokat udforme en genmæletekst, som redaktøren kunne tage stilling til. Redaktørens anmodning ses ikke at være efterkommet, og der er heller ikke ved klagen til Pressenævnet 7. juli 2016 udformet et forslag til en genmæletekst. Da Joy Management ApS ikke efterkom Jyllands-Postens opfordring til at udarbejde et genmæle, afvises denne del af klagen, jf. Medieansvarsloven § 38, stk. 2.

Pressenævnet udtalte heller ikke kritik af jp.dk for at afvise klagers anmodning om sletning af artiklen, da den ikke indeholdt oplysninger, som måtte anses for følsomme eller private i en sådan grad, at jp.dk burde have imødekommet anmodningen om sletning i 2016. Pressenævnet udtalte ikke kritik.

Lignende afgørelser