Afgørelse om afskedigelse af lærer: Ikke ulovlig aldersdiskrimination
Dato
9. september 2015
Myndighed
Ligebehandlingsnævnet
Ministerium
Social- og Boligministeriet
Sagsnummer
W20151043425
Dokument
Åbn PDFLovreferencer:
Sagen omhandler en klage over påstået forskelsbehandling på grund af alder i forbindelse med afskedigelsen af en 55-årig lærer under en større afskedigelsesrunde. Ligebehandlingsnævnet fandt, at afskedigelsen ikke var i strid med Bekendtgørelse af lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v.
Baggrund for afskedigelsen
Kommunen, som arbejdsgiver, skulle afskedige et antal lærere og pædagogisk personale i foråret 2012 grundet faldende elevtal og budgetbesparelser. En ny afskedigelses- og forflyttelsesprocedure blev indført, baseret på kriterier som:
- Kvalifikationer (uddannelse, særlige kompetencer, samarbejdsevne, inklusionskompetence)
- Arbejdsindsats (stabilitet, fleksibilitet)
- Erfaring (erhvervserfaring, livserfaring)
Klageren, en 55-årig lærer, blev afskediget fra T Skole, hvor hun var den eneste lærer, der blev afskediget i denne runde.
Klagerens argumenter
Klageren gjorde gældende, at afskedigelsen var i strid med Bekendtgørelse af lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v. § 2, stk. 1. Hun henviste til, at andelen af afskedigede lærere over 55 år var tre gange så stor som gennemsnittet, og at der på T Skole var en højere procentdel af afskedigede lærere på 50 år eller derover sammenlignet med dem under 50 år. Klageren fremhævede også udtalelser fra kommunens børne- og ungerådmand samt skolechef i avisartikler, der talte om at "få yngre lærerkræfter ind" og "åbne døren for nye lærerkræfter", hvilket ifølge klageren skabte en formodning om direkte forskelsbehandling. Desuden mente klageren, at kriterierne "erhvervserfaring" og "livserfaring" implicit favoriserede ældre medarbejdere, hvilket også kunne indikere forskelsbehandling.
Indklagedes argumenter
Indklagede afviste påstanden om forskelsbehandling og anførte, at kriterierne "erhvervserfaring" og "livserfaring" skulle forstås positivt og kom ældre medarbejdere til gode. De fremhævede, at afskedigelserne skete på grund af arbejdsmangel og budgettilpasninger, ikke for at skabe plads til yngre medarbejdere. Indklagede påpegede, at der blev afskediget medarbejdere i alle aldersgrupper fra 29 til 64 år, og at gennemsnitsalderen for de afskedigede (44,84 år) var tæt på gennemsnitsalderen for alle ansatte (43,24 år). På T Skole var klageren den eneste lærer, der blev afskediget, og der var 12 ældre lærere, der ikke blev afskediget. Indklagede forklarede, at klageren blev valgt, fordi hendes modtageklasse skulle nedlægges, og på grund af vanskeligheder med kommunikation og temperament, som havde ført til forældreklager og tidligere tjenstlige samtaler.
Ligebehandlingsnævnets vurdering
Ligebehandlingsnævnet, der behandler klager efter Bekendtgørelse af lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v. § 1, stk. 1, fandt ikke, at klageren havde påvist faktiske omstændigheder, der gav anledning til at formode direkte eller indirekte forskelsbehandling på grund af alder. Nævnet lagde vægt på, at der ikke var en signifikant overvægt af ældre blandt de samlede afskedigede medarbejdere. De fastsatte kriterier, herunder "erhvervserfaring" og "livserfaring", blev ikke anset for at understøtte en formodning om aldersdiskrimination. Nævnet fandt heller ikke, at avisartiklerne indeholdt tilstrækkeligt grundlag for at antage en instruktion om at inddrage alder som afskedigelseskriterium. På T Skole var klageren den eneste afskedigede lærer, og flere ældre overenskomstansatte medarbejdere blev ikke afskediget. Klageren fik derfor ikke medhold i sin klage. Sagen blev behandlet i henhold til Bekendtgørelse af lov om Ligebehandlingsnævnet § 9, stk. 1.
Lignende afgørelser