Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse om forskelsbehandling på grund af alder vedrørende gruppelivsforsikring for tjenestemænd

Klagen omhandler påstået forskelsbehandling på grund af alder, idet pensionerede tjenestemænd ikke er omfattet af dækning ved kritisk sygdom under en gruppelivsaftale, i modsætning til ikke-pensionerede tjenestemænd. Ligebehandlingsnævnet fastslog, at sagen falder inden for anvendelsesområdet for Bekendtgørelse af lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v., da ordningen er knyttet til ansættelsesforholdet og betales af arbejdsgiveren. Nævnet fandt, at indklagede 2 (de kommunale aftaleparter) var den rette indklagede, da de bestemmer aftalens indhold, mens indklagede 1 (forsikringsselskabet) alene administrerer ordningen. Klagen mod indklagede 1 blev derfor afvist.

Vurdering af forskelsbehandling

Indklagede 2 forklarede, at dækningen ved kritisk sygdom blev indført i 2000 ved brug af opsparede bonusmidler, og at man valgte at undtage pensionerede tjenestemænd på grund af begrænsede midler og et større forsørgelseshensyn over for tjenestemænd i arbejde. Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte denne forklaring og lagde til grund, at beslutningen ikke var baseret på et alderskriterium. Kriteriet for dækning var, om man var tjenestemand i arbejde eller pensioneret, og tjenestemandspension er ikke udelukkende aldersbetinget. To medlemmer af nævnet fandt, at klager ikke havde påvist faktiske omstændigheder, der gav grundlag for at antage forskelsbehandling på grund af alder. Et medlem mente dog, at undtagelsen af pensionerede tjenestemænd måtte antages at være udtryk for indirekte forskelsbehandling på grund af alder. Afgørelsen blev truffet efter stemmeflertallet, og klager fik derfor ikke medhold.

Indklagede 1 og 2 henviste til, at forbuddet mod forskelsbehandling på grund af alder ikke er til hinder for fastsættelse af aldersgrænser for adgang til erhvervstilknyttede sociale sikringsordninger eller for anvendelse af et alderskriterium i aktuarberegninger inden for rammerne af disse ordninger, jf. Bekendtgørelse af lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v. § 6a, samt artikel 6, stk. 2, i beskæftigelsesdirektivet og artikel 4 i EU direktiv 86/378. Præmieberegningen, der anvender et alderskriterium, blev anset for at være i overensstemmelse hermed.

Ligebehandlingsnævnet har ikke kompetence til at vurdere rimeligheden af dækningen eller informeringen af gruppemedlemmerne. Nævnet kan heller ikke pålægge udbetaling af forsikringssummen, da dette ikke er en sanktionsmulighed i henhold til Bekendtgørelse af lov om Ligebehandlingsnævnet, og klager ikke havde nedlagt påstand om godtgørelse.

Lignende afgørelser