Varemærkekrænkelse: E. Tjellesen A/S (GOSH) mod Aktieselskabet af 21. november 2001 (GOSHA BY VERO MODA)
Dato
20. oktober 2009
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Christian HvidtJette Gemzøe
Parter
modAktieselskabet af 21. november 2001 (Advokat Claus Barrett Christiansen)
Sagen omhandlede, hvorvidt Aktieselskabet af 21. november 2001 (herefter Datoselskabet) ved brug af varemærket "GOSHA BY VERO MODA" krænkede E. Tjellesen A/S' (herefter Tjellesen) varemærke "GOSH".
Baggrund
Tjellesen har i over 30 år produceret parfumer og kosmetik under varemærket GOSH, som er et indarbejdet mærke i Danmark med høj kendskabsgrad. Tjellesen har registreret GOSH i klasse 3 (parfumeri, kosmetik), klasse 18 (læder, skind) og klasse 25 (beklædningsgenstande, fodtøj, hovedbeklædning). Tjellesen har også registreret varemærket GOSHA for samme varer som GOSH i 2005.
Datoselskabet, en del af Bestseller-koncernen, producerer og sælger tøj og accessories. De lancerede varemærket "GOSHA BY VERO MODA" i april 2005 til beklædningsgenstande til kvinder.
Påstande
Tjellesen nedlagde påstand om, at Datoselskabet skulle forbydes erhvervsmæssig brug af "GOSHA BY VERO MODA" for beklædningsgenstande til kvinder, og at Datoselskabet skulle betale 1.000.000 kr. med procesrente.
Datoselskabet nedlagde påstand om frifindelse.
Administrative afgørelser
- Patent- og Varemærkestyrelsen: Fandt, at Datoselskabet havde stiftet varemærkeret for "GOSHA BY VERO MODA" for "tøj til kvinder" gennem ibrugtagning. Styrelsen vurderede høj grad af lighed mellem GOSHA og GOSHA BY VERO MODA og ophævede Tjellesens registrering af GOSHA for "beklædningsgenstande og hovedbeklædning" i klasse 25, men opretholdt den for klasse 3, 18 og "fodtøj" i klasse 25.
- Ankenævnet for Patenter og Varemærker: Stadfæstede styrelsens afgørelse. Fandt, at Datoselskabet havde stiftet varemærkeret for "GOSHA BY VERO MODA" i klasse 25 "Tøj for kvinder" gennem ibrugtagning. Ankenævnet fandt lighed mellem Tjellesens GOSHA og Datoselskabets GOSHA BY VERO MODA, men fandt ikke, at Datoselskabet havde godtgjort ibrugtagning af "GOSHA BY VERO MODA" i klasserne 18 og 3 eller "fodtøj" i klasse 25.
Parternes argumenter
Tjellesen gjorde gældende:
- Datoselskabets brug af "GOSHA BY VERO MODA" er en krænkelse af Tjellesens rettigheder til GOSH, primært efter Varemærkeloven § 4, stk. 2 (velkendte varemærker) og subsidiært efter Varemærkeloven § 4, stk. 1, nr. 2 (forvekslingsfare).
- De fire første bogstaver i Datoselskabets mærke er identiske med GOSH, og tilføjelsen af A ændrer ikke den visuelle eller lydlige lighed væsentligt. "GOSHA" er den dominerende del af mærket.
- GOSH er stærkt indarbejdet og velkendt, hvilket berettiger udvidet beskyttelse. Varerne er ligeartede eller nært beslægtede og sælges i samme forretninger.
- Der foreligger utilbørlig udnyttelse af GOSH's renommé og særpræg, hvilket medfører skade og risiko for udvanding.
- Subsidiært er Datoselskabets handling i strid med Markedsføringsloven § 1 og Markedsføringsloven § 18.
Datoselskabet gjorde gældende:
- Der er ikke mærkelighed mellem GOSH og GOSHA BY VERO MODA. "GOSHA" har en betydning (luksus på japansk) og adskiller sig fra "gosh".
- "VERO MODA" er en dominerende og velkendt bestanddel af mærket, der tydeligt angiver produktets herkomst som et Bestsellerprodukt. Der er ingen risiko for forveksling.
- Vareartslighed er ikke til stede; parfume/kosmetik er ikke af samme art som beklædning.
- Tjellesens ret til at gøre indsigelse er bortfaldet ved passivitet, da der hengik ca. 20 måneder fra Tjellesen konstaterede benyttelsen, til sagen blev anlagt.
- GOSH er ikke velkendt i den betydning, Tjellesen hævder, og kriterierne for udvidet beskyttelse er ikke opfyldt.
Sø- og Handelsretten frifandt Datoselskabet for de nedlagte påstande.
Retten vurderede, at der ikke var en sådan lighed mellem varemærkerne "GOSH" og "GOSHA BY VERO MODA", at der var risiko for forveksling. Dette blev begrundet med følgende:
- Visuelt: Selvom "GOSHA" i Datoselskabets mærke er fremtrædende, er "BY VERO MODA" skrevet med en lille skrift, men henviser til Bestsellers velkendte varemærke "VERO MODA", som de fleste forbrugere kender som et mærke for beklædningsgenstande.
- Lydligt: Der er væsentlig forskel mellem de to mærker. "GOSH" udtales som et kort enstavelsesord, mens "GOSHA" udtales mere dvælende med tryk på begge stavelser.
- Begrebsmæssigt: "GOSH" vil for de fleste minde om den engelsk/amerikanske interjektion "gosh", mens "GOSHA" sandsynligvis ikke vil være betydningsbærende for almindelige danske forbrugere.
Retten fandt det ikke sandsynligt, at den almindeligt opmærksomme forbruger ville antage, at der var en forbindelse mellem "GOSHA BY VERO MODA" og "GOSH". Datoselskabet blev derfor frifundet for Tjellesens påstande.
Sagsomkostninger:
Part | Afgørelse | Beløb (kr.) |
---|---|---|
E. Tjellesen A/S | Skal betale sagsomkostninger til Datoselskabet | 80.000 |
Sagsomkostningsbeløbet forrentes efter Renteloven § 8a.
Lignende afgørelser