Varemærkekrænkelse: Toms Gruppen A/S mod Mondelez Danmark ApS vedrørende ALADDIN-varemærket for chokolade
Dato
26. april 2024
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Kåre Laurentius DehnRetsformand Harald MicklanderTina Bøggild
Parter
modMondelez Danmark ApS (advokat Annemette Ellermann Holmbom)
Sagen drejer sig om, hvorvidt Mondelez Danmark ApS's salg af chokolade i Danmark under betegnelsen "Aladdin" krænker Toms Gruppen A/S's ordvaremærke "ALADDIN". Toms Gruppen A/S (herefter Toms) er indehaver af to danske varemærkeregistreringer for ordmærket "ALADDIN" (VR 1945 00648 og VR 1997 02037), der dækker chokolade og sukkervarer i klasse 30.
Parternes Påstande
Toms Gruppen A/S påstod:
- Mondelez Danmark ApS forbydes erhvervsmæssigt at bruge betegnelsen "ALADDIN" for chokolade og chokoladevarer i Danmark.
- Mondelez Danmark ApS påbydes at tilbagekalde og fjerne alle chokolade- og chokoladevarer med betegnelsen "ALADDIN".
- Mondelez Danmark ApS tilpligtes at betale 150.000 kr. i vederlag med procesrente.
Mondelez Danmark ApS påstod:
- Frifindelse over for Toms' påstande.
- Principalt: Toms' varemærkeregistrering VR 1945 00648 ophæves i sin helhed.
- Principalt: Toms' varemærkeregistrering VR 1997 02037 ophæves i sin helhed.
- Subsidiært: Delvis ophævelse af Toms' varemærkeregistreringer, så de kun dækker "chokoladeæg til bland-selv-slik koncepter" eller lignende snævre kategorier.
Sagens Baggrund og Argumenter
Mondelez's forgænger, Marabou, lancerede "Aladdin" chokoladeæsken i Sverige i 1939 og har siden markedsført den intensivt. Toms' første "ALADDIN"-registrering i Danmark stammer fra 1945. I 1978 og 1999 forsøgte Mondelez's forgængere at introducere "Aladdin" chokolade i Danmark, men stoppede efter påtale fra Toms. I 2000 og 2002 fik Mondelez's ansøgninger om "ALADDIN"-registreringer for chokolade i Danmark afvist efter indsigelse fra Toms.
Toms har siden 2003 anvendt ordmærket "ALADDIN" for chokoladeæg til bland-selv-slik og har fremlagt dokumentation for salg og markedsføring heraf. Mondelez genintroducerede "Aladdin" chokoladeæsken i Danmark i 2022, hvilket førte til denne sag.
Toms' argumenter:
- Mondelez's brug af "ALADDIN" for chokolade krænker Toms' eneret til varemærket, jf. Varemærkeloven § 4, stk. 2, nr. 1. Tegnet er identisk, og varerne (chokoladeæg og chokoladeæsker) er identiske eller ligeartede og substituerbare, hvilket skaber forvekslingsrisiko.
- Mondelez har handlet i ond tro, da de gentagne gange har forsøgt at registrere og markedsføre "ALADDIN" for chokolade i Danmark, velvidende om Toms' ældre rettigheder og tidligere indsigelser.
- Toms har opfyldt sin brugspligt for varemærket, jf. Varemærkeloven § 10 c, stk. 1, gennem salg af "ALADDIN" chokoladeæg til grossister og slutbrugere.
- Mondelez's handlinger strider mod god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 3 og § 22, da de forsøger at snylte på Toms' beskyttelsesværdige markedsposition.
Mondelez's argumenter:
- Toms' varemærkeregistreringer er ugyldige på grund af ond tro ved ansøgningstidspunktet, jf. Varemærkeloven § 14, stk. 1, nr. 9 og § 15, stk. 3, nr. 9, da Toms burde have kendt til Marabous ældre og intensive brug af "Aladdin" i Sverige.
- Toms har ikke opfyldt sin brugspligt for varemærket for chokolade, jf. Varemærkeloven § 25, stk. 1, da Toms' brug af "ALADDIN" for chokoladeæg er symbolsk og ikke varemærkemæssig brug rettet mod slutbrugere.
- Der er ingen forvekslingsrisiko, da "Aladdin" chokoladeæsker (Mondelez) og "Aladdin" chokoladeæg (Toms) er forskellige produkttyper med forskellige formål, kundegrupper og distributionskanaler (gaveæsker vs. bland-selv-slik).
- Mondelez har ikke udvist retsfortabende passivitet, da de først fik kendskab til Toms' brug af "ALADDIN" for chokoladeæg i forbindelse med denne sag i 2023.
Sø- og Handelsretten fandt, at Toms' varemærkeregistrering fra 1945 ikke var foretaget i ond tro, da det ikke var godtgjort, at Victor B. Strand (Toms' forgænger) havde kendskab til Marabous brug af "Aladdin" i Sverige på ansøgningstidspunktet. Retten afviste også, at Mondelez havde udvist retsfortabende passivitet i forhold til at gøre manglende brug gældende for den relevante brugspligtperiode (26. maj 2018 til 26. maj 2023).
Retten vurderede, at Toms i brugspligtperioden har gjort reel brug af ordmærket "ALADDIN" for chokoladeæg til bland-selv-slik. Salg til grossister under betegnelsen "Aladdin" blev anset for reel brug af varemærket. Retten fandt, at Toms' chokoladeæg og Mondelez's chokolade i æsker er vareartslige, da de er substituerbare, sælges i samme butikker og til samme kundekreds. Da ordmærkerne er identiske, foreligger der forvekslingsrisiko, jf. Varemærkeloven § 4, stk. 2, nr. 1.
Retten afgjorde:
- Mondelez Danmark ApS forbydes at gøre erhvervsmæssigt brug af betegnelsen "ALADDIN" for chokolade og chokoladevarer i Danmark, jf. Varemærkeloven § 44, stk. 1, nr. 1.
- Mondelez Danmark ApS påbydes at tilbagekalde og endeligt fjerne alle chokolade- og chokoladevarer, hvorpå betegnelsen "ALADDIN" er anvendt, jf. Varemærkeloven § 44, stk. 1, nr. 2.
- Mondelez Danmark ApS's salg af chokoladeæsker i Danmark under betegnelsen "Aladdin" krænker Toms' rettigheder, jf. Markedsføringsloven § 3 og § 22.
- Mondelez Danmark ApS tilpligtes at betale 20.000 kr. i vederlag til Toms Gruppen A/S for den uberettigede brug, jf. Varemærkeloven § 43, stk. 1, nr. 1 og Markedsføringsloven § 24, stk. 1. Der blev ikke tilkendt erstatning, da der ikke var dokumenteret et konkret tab.
- Mondelez's selvstændige påstande om hel eller delvis ophævelse af Toms' varemærkeregistreringer blev afvist.
Mondelez Danmark ApS skal betale 175.750 kr. i sagsomkostninger til Toms Gruppen A/S.
Lignende afgørelser