Command Palette

Search for a command to run...

Sag om Varemærkekrænkelse og Vildledende Markedsføring i Spillebranchen: Danske Spil vs. Ladbrokes

Dato

11. september 2009

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Aksel GybelBjarne EgedalKim Kristian ØstrupLars Krobæk

Parter

Danske Spil A/S (Advokat Frank Bøggild)
modLadbrokes Betting & Gaming Ltd. (Advokat Lars A. Karnøe)

Sagen omhandler en tvist mellem Danske Spil A/S og Ladbrokes Betting & Gaming Ltd. vedrørende påståede overtrædelser af markedsføringsloven og varemærkeloven i forbindelse med parternes respektive reklamekampagner på det danske marked.

Baggrund for Sagen

Danske Spil, et statsejet selskab med monopol på visse spil i Danmark, anklagede Ladbrokes, en udenlandsk spiludbyder, for at have overtrådt varemærkeloven og markedsføringsloven. Dette skete gennem Ladbrokes' reklamekampagne med sloganet "Danske Spil Engelske Odds". Danske Spil hævdede, at Ladbrokes' brug af "Danske Spil" var en krænkelse af deres varemærkeret og udgjorde renommé-snyd.

Ladbrokes på sin side anklagede Danske Spil for at have overtrådt markedsføringsloven og EU-traktatens artikel 49 EF ved at miskreditere udenlandske spiludbydere i deres egen imagekampagne.

Parternes Påstande

PartPåstand mod modpartKrav (kr.)Rettens afgørelse (resumé)
Danske SpilAnerkendelse af overtrædelse af Markedsføringsloven § 1, Markedsføringsloven § 3, Markedsføringsloven § 5, Markedsføringsloven § 18 og/eller Varemærkeloven § 4 ved Ladbrokes' markedsføring. Forbud mod markedsføring.500.000 (erstatning)Delvist medhold (markedsføringsloven), frifundet (varemærkeloven)
Meddelelse om uretmæssig markedsføring på Ladbrokes' hjemmesider.Frifundet
LadbrokesAnerkendelse af overtrædelse af Markedsføringsloven § 1, Markedsføringsloven § 3, Markedsføringsloven § 5 og/eller artikel 49 EF ved Danske Spils markedsføring. Forbud mod markedsføring.500.000 (erstatning)Delvist medhold (markedsføringsloven), frifundet (artikel 49 EF)
Meddelelse om uretmæssig markedsføring på Danske Spils hjemmesider og i trykte medier.Frifundet

Danske Spils Virksomhed og Markedsføring

Danske Spil er et statsejet selskab, der har monopol på udbydelse af visse spil i Danmark. Selskabet blev stiftet i 1948 som Dansk Tipstjeneste A/S og skiftede navn til Danske Spil A/S i 2006. De har registreret flere figurmærker med teksten "Danske Spil" og domænenavnet www.danskespil.dk. I 2007-2008 gennemførte Danske Spil en omfattende imagekampagne, der bl.a. indeholdt tv- og biografreklamer. Disse reklamer fremhævede Danske Spils rolle som leverandør af et attraktivt og folkeligt spilleudbud inden for kontrollerede og etiske rammer, og de indeholdt udsagn, der skabte negative associationer til udenlandske spiludbydere, f.eks. ved at henvise til "philippinske spil" og "cigarrygende kasinodirektører" og antyde, at udenlandske udbydere snyder spillere.

Ladbrokes' Virksomhed og Markedsføring

Ladbrokes er et engelsk spilleselskab, etableret i 1886, og en af verdens største spiludbydere. De udbyder bookmaking og andre spil via internettet i over 200 lande og er licenseret af den engelske Gambling Commission. Fra maj til september 2008 gennemførte Ladbrokes en reklamekampagne i Danmark under sloganet "Danske spil Engelske odds". Kampagnen, der kostede ca. 15,5 mio. kr., blev vist på tv, i printmedier og online. Den indeholdt udsagn som "Samme spil/Samme tryghed", "Større gevinster/Bedre service" og "Formålet med vores kampagne er at fortælle danskerne, at vi tilbyder nøjagtig de samme spil med den samme høje sikkerhedsstandard som statsmonopolet, men blot til langt bedre odds og gevinstchancer." Reklamefilmen inkluderede også en terning, der blev klippet i stykker, hvilket Danske Spil hævdede var en reference til deres registrerede varemærke.

Sø- og Handelsretten afgjorde sagen den 11. september 2009.

Rettens Vurdering af Varemærkeret

Retten fandt, at ordmærket "DANSKE SPIL" i sig selv ikke havde det fornødne særpræg til at stifte varemærkeret. Navneordet "Spil" er beskrivende for aktiviteten, og tillægsordet "Danske" tilføjer ikke særpræg, da de spil, Danske Spil udbyder, principielt svarer til spil udbudt af andre. Danske Spil havde ikke godtgjort, at "DANSKE SPIL" som ordmærke var indarbejdet i en sådan grad i maj 2008, at de havde opnået eneret til at anvende det, jf. Varemærkeloven § 3, stk. 1 og Varemærkeloven § 13, stk. 1 og stk. 3. Danske Spil havde først ansøgt om registrering af ordmærket i Danmark i april 2009, efter Ladbrokes' kampagne, og havde tilbagekaldt en tidligere EF-varemærkeansøgning.

Ladbrokes blev derfor frifundet for Danske Spils påstande om overtrædelse af Varemærkeloven § 4 og Markedsføringsloven § 18.

Rettens Vurdering af Ladbrokes' Markedsføring

Retten vurderede, at Ladbrokes' kampagne med sloganet "Danske spil Engelske odds" og udsagn som "samme spil/samme tryghed", "større gevinster" og "bedre service" var sammenlignende reklame. Retten fandt, at:

  • Udsagnene "bedre service" og "samme tryghed" var subjektive og ikke verificerbare.
  • Udsagnet "større gevinster" ikke var dokumenteret af Ladbrokes.
  • Ladbrokes ikke udbyder alle spiltyper, som Danske Spil gør (f.eks. Lotto eller tipskuponer), hvorfor sammenligningen "samme spil" var misvisende.

Retten fandt, at Ladbrokes' kampagne var vildledende og miskrediterende og i strid med god forretningsskik, jf. Markedsføringsloven § 1, Markedsføringsloven § 3 og Markedsføringsloven § 5. Ladbrokes blev pålagt at anerkende overtrædelsen og forbydes at markedsføre sig med de omstridte bilag.

Rettens Vurdering af Danske Spils Markedsføring

Retten fandt, at Danske Spils imagekampagne, der skabte negative associationer til udenlandske spiludbydere (f.eks. ved at forbinde dem med mafia-lignende metoder), var vildledende, miskrediterende og i strid med god forretningsskik.

Danske Spil blev dømt for at have overtrådt Markedsføringsloven § 1, Markedsføringsloven § 3 og Markedsføringsloven § 5. Danske Spil blev pålagt at anerkende overtrædelsen og forbydes at markedsføre sig med de omstridte bilag.

Vurdering af Artikel 49 EF

Retten frifandt Danske Spil for påstanden om overtrædelse af artikel 49 EF. Begrundelsen var, at et privatretligt aktieselskab, selvom det er statsejet, ikke kan anses for at være et "pligtsubjekt" under denne bestemmelse i Fællesskabsretten.

Erstatning og Sagsomkostninger

Retten fandt ikke grundlag for at pålægge nogen af parterne at betale erstatning eller vederlag til den anden part, da ingen af parterne havde godtgjort at have lidt et større tab end modparten. Begge parter havde overtrådt markedsføringsloven "nogenlunde lige groft".

Begge parter blev frifundet for hinandens påstande om erstatning og berigtigelse, jf. Markedsføringsloven § 20, stk. 1, stk. 2, stk. 3 og stk. 4.

Hver part skal bære sine egne sagsomkostninger.

Sagen er anket til Højesteret den 9. november 2010. (HR 288/09).Sagen er sluttet i Højesteret den 6. januar 2012 ved dom. 

Lignende afgørelser