Command Palette

Search for a command to run...

Sag om påstået overtrædelse af Markedsføringsloven ved efterligning af grilldesign

Dato

21. december 2000

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Flemming SkouboeIvan HermansenMette Christensen

Parter

Relation Ship v/Lone Hyldahl (Adv. Sven Aage Pedersen)
modLandmann Danmark A/S (Adv. Vagn Søndergaard)

Denne sag vedrørte spørgsmålet om, hvorvidt sagsøgte Landmann Danmark A/S (herefter Landmann) havde overtrådt Markedsføringsloven § 1 ved at producere og sælge en grill, der var forvekslelig med en af sagsøger, RelationShip v/ Lone Hyldahl, produceret grill.

Sagsøgers påstande

RelationShip v/ Lone Hyldahl nedlagde følgende påstande:

  • Landmann skulle ophøre med markedsføring og salg af grill af mærket Landmann Standgrill nr. 0433.
  • Landmann skulle anerkende at have handlet i strid med god markedsføringsskik ved produktion, markedsføring og salg af grill nr. 0433.
  • Landmann skulle betale 396.299,75 kr. i erstatning, forrentet fra sagens anlæg den 10. juni 1999.
  • Landmann skulle tilintetgøre alle grill af mærket Landmann Standgrill nr. 0433 på lager.
  • Det af Fogedretten i Århus den 27. maj 1999 nedlagte fogedforbud skulle kendes lovligt, og Landmann skulle betale omkostninger forbundet hermed.

Sagsøgtes påstande

Landmann nedlagde påstand om frifindelse for påstand 1-4 og påstand om ophævelse af fogedforbuddet for påstand 5, med omkostninger afholdt af RelationShip.

Sagens baggrund

Lone Hyldahl, der drev et agenturfirma, formidlede i 1993 kontakt til det estiske firma Vasar for produktion af en "standard kassegrill" (Grill nr. 5). Grillen var udført i 2 mm pladejern med T-formede ben og specifikke dimensioner (højde 66 cm, grillkasse 25x26x44 cm). Efter Agedans konkurs i 1995 overtog Lone Hyldahl samarbejdet med Vasar og videreudviklede grillen for at opnå optimal stabilitet og lavere produktionsomkostninger, bl.a. ved at ændre benenes højde og bundpladens tykkelse.

Grill nr. 5 blev en salgssucces med ca. 21.000 solgte eksemplarer i 1997 og 37.000 i 1998. Produktet blev solgt uden kendetegn.

I efteråret 1997 opdagede Lone Hyldahl en grill med dimensioner som Grill nr. 5 på Landmanns stand på en messe i Köln. Denne grill, betegnet nr. 0433, blev senere markedsført af Landmann i Danmark. Lone Hyldahl mente, at Landmanns grill var en kopi af hendes produkt.

Erstatningskrav

RelationShip opgjorde sit erstatningskrav baseret på Landmanns salg af 22.535 stk. grill nr. 0433 og en beregnet avance på 11,85 kr. pr. grill, samt erstatning for markedsforstyrrelse.

PostBeløb (kr.)
Sagsøgers tab (11,85 x 22.535)267.039,75
Erstatning for markedsforstyrrelse50.000,00
Moms (25%)79.260,00
I alt396.299,75

Landmanns forsvar

Landmann anførte, at kassegrill i lignende udformning og dimensioner havde været kendt og produceret i mange år, bl.a. af Johansson & Hallgren (Grill-Boy II) og polske producenter ("den polske modergrill") før Lone Hyldahls grill. Landmann havde erhvervet rettigheder og værktøjer fra Johansson & Hallgrens konkurs. Grill nr. 0433's dimensioner var bestemt af optimal materialeudnyttelse. Landmann hævdede, at Grill nr. 5 ikke besad tilstrækkelig originalitet, særpræg eller karakteristika til at opnå markedsmæssig beskyttelse under markedsføringsloven, især da den blev solgt som et anonymt produkt uden navn eller kendetegn.

Retten fandt, at der igennem en årrække var produceret og solgt kassegrill i forskellige dimensioner. Det blev dog ikke bevist, at en kassegrill med samme dimensionering som Grill nr. 5 var produceret og markedsført, før Lone Hyldahl markedsførte sin grill.

Retten vurderede, at Lone Hyldahls udviklingsarbejde, som bestod i afkortning af afskærmningen på en eksisterende grillmodel og ændring i materialetykkelsen på grillens bund, ikke havde givet produktet et sådant særpræg, hverken i sig selv eller i forhold til tidligere eksisterende grill, at det var tilstrækkeligt til beskyttelse efter Markedsføringsloven § 1. Det blev anset for godtgjort, at kassegrillenes udformning i overvejende grad bestemmes af størrelsen på de plader, der anvendes til produktion.

Lone Hyldahl havde ej heller forsøgt at give produktet særpræg gennem en særlig markedsføringsindsats, idet produktet blev solgt uden navn eller øvrige kendetegn. Selvom Landmann ikke bestred, at der forelå forvekslingsrisiko mellem de to grill, kunne Landmanns produktion og salg ikke anses for at være i strid med god markedsføringsskik.

Afgørelse

Landmann Danmark A/S blev frifundet for de af RelationShip v/ Lone Hyldahl nedlagte påstande. Det af Fogedretten i Århus nedlagte forbud af 27. maj 1999 blev ophævet. RelationShip v/ Lone Hyldahl blev pålagt at betale 30.000 kr. i delvise sagsomkostninger til Landmann Danmark A/S inden 14 dage.

Lignende afgørelser