Varemærkekrænkelse ved brug af "Danish Carglass" som domænenavn og virksomhedsbetegnelse
Dato
13. marts 2015
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Retsformand Mette Skov LarsenJens KrogKlaus Stampe Tønnes Pedersen
Parter
modDansk Bilglas A/S (advokat Hans Christian Andersen)
Sagen omhandlede, hvorvidt Dansk Bilglas A/S var berettiget til at anvende "Danish Carglass" som virksomheds- og domænenavn, idet sagsøgerne, Belron Hungary Kft. og Carglass A/S (samlet Carglass), mente, at dette udgjorde en krænkelse af deres varemærkerettigheder til "CARGLASS".
Parterne og deres virksomhed
- Carglass: Etablerede virksomhed i Danmark i 2001 og er specialister i reparation og udskiftning af bilruder. Selskabet er en del af Belron-gruppen, som er den største aktør på verdensmarkedet inden for bilruder. Carglass A/S havde i 2013 en nettoomsætning på ca. 94 mio. kr. og brugte ca. 4 mio. kr. på markedsføring. Deres uhjulpne kendskab lå på 37-40%, og det hjulpne kendskab på 63% ifølge markedsundersøgelser.
- Dansk Bilglas A/S: Stiftet i 1987 og skiftede navn til Dansk Bilglas A/S i 2004. Virksomheden sælger, skifter og reparerer bilruder og har 41 værksteder i Danmark. Deres årlige markedsføringsomkostninger udgjorde ca. 5 mio. kr.
Varemærkeregistreringer og domænenavne
- Carglass: Ansøgte i 1998 og fik i 2000 registreret EU-varemærket "CARGLASS" (ordmærke). I 2000 ansøgte og fik de i 2001 registreret figurmærket "CARGLASS" i Danmark og EU. Varemærkerne er registreret for ruder og glas til køretøjer (Nice Klasse 12 og 21) samt montering heraf (Nice Klasse 37).
- Dansk Bilglas: Fik i 1998 registreret domænenavnet bilglas.dk. I 2012 fik de registreret domænenavnet danishcarglass.dk, som blev anvendt til en engelsksproget hjemmeside. På denne hjemmeside anvendte Dansk Bilglas betegnelser som "carglass", "car glass", "windshield" og "windscreen".
Procesaftale
I oktober 2014 indgik parterne en procesaftale, hvor de anerkendte hinandens varemærker ("CARGLASS" og "DANSK BilGLAS"). De aftalte at kunne benytte hinandens varemærker som søgeord til internetannoncer med visse begrænsninger. Det blev overladt til retten at afgøre påstandene om forbud, sletning af domænenavn og erstatning/vederlag. Efter aftalen ændrede Dansk Bilglas sin engelske virksomhedsbetegnelse på hjemmesiden til "Danish Autoglass".
Parternes synspunkter
- Carglass' påstande: Gjordegældende, at "CARGLASS" var et velkendt varemærke i Danmark, og at Dansk Bilglas' brug af "Danish Carglass" og "danishcarglass.dk" udgjorde en krænkelse af deres varemærkerettigheder. De argumenterede for, at "CARGLASS" ikke er et almindeligt engelsk ord, og at "Danish Carglass" ikke var en retmæssig oversættelse af "Dansk Bilglas", men et forsøg på at snylte på deres velkendte mærke og skabe forvekslingsrisiko.
- Dansk Bilglas' påstande: Bestred krænkelsen og gjorde gældende, at "Danish Carglass" var en retmæssig engelsk oversættelse af "Dansk Bilglas". De henviste til tidligere afgørelser fra Klagenævnet for Domænenavne, hvor oversættelse af eget selskabsnavn som domænenavn ikke blev anset for en overtrædelse. De mente ikke, der var sket konkret forveksling, og at de havde en loyal interesse i at opretholde domænenavnet.
Sø- og Handelsretten fandt, at varemærket "CARGLASS" måtte anses for velkendt i Danmark, jf. Varemærkeloven § 4, stk. 2. Dette blev underbygget af markedsundersøgelser, Carglass' markedsandel, langvarig brug og betydelige markedsføringsudgifter.
Krænkelsesvurdering
Retten vurderede, at varemærket "CARGLASS" var fuldstændig indeholdt og dominerende i domænenavnet danishcarglass.dk og virksomhedsnavnet Danish Carglass. Da Dansk Bilglas benyttede "danish carglass" for tjenesteydelser af samme art, var brugen egnet til at fremkalde risiko for forveksling, herunder at kunder ville antage en forbindelse med varemærket CARGLASS. Brugen udgjorde desuden en snyltning på det velkendte mærke.
Dansk Bilglas' benyttelse af betegnelsen "danish carglass" var ikke berettiget efter Varemærkeloven § 5, nr. 1. En oversættelse af virksomhedsnavnet til engelsk, der indebar anvendelse af modpartens varemærke, var ikke i overensstemmelse med god markedsføringsskik.
Retten konkluderede, at Dansk Bilglas' brug af "danish carglass" som domænenavn og virksomhedsbetegnelse var i strid med Varemærkeloven § 4, stk. 1 og stk. 2, Markedsføringsloven § 1 og § 18 samt Internetdomæneloven § 25.
Erstatning og godtgørelse
Krænkelsen kunne tilregnes Dansk Bilglas som uagtsom. Carglass var derfor berettiget til vederlag og erstatning i henhold til Varemærkeloven § 43, stk. 1 og Markedsføringsloven § 20, stk. 2 og stk. 3.
Efter en samlet vurdering af udnyttelsen af varemærket, krænkelsens periode og den medførte skadevirkning, fastsatte retten det samlede beløb for vederlag og erstatning skønsmæssigt til 50.000 kr., med procesrente fra den 21. marts 2014.
Afgørelse
Retten kendte for ret:
Part | Påstand | Rettens afgørelse | Tilkendt beløb (kr.) |
---|---|---|---|
Carglass | Forbud mod brug af "Danish Carglass" og "Danish Carglass A/S" | Medhold | N/A |
Carglass | Sletning af domænenavnet danishcarglass.dk | Medhold | N/A |
Carglass | Vederlag og erstatning | Medhold | 50.000 |
Dansk Bilglas | Frifindelse | Afvist | 0 |
Dansk Bilglas A/S blev pålagt at betale sagsomkostninger på 18.000 kr. til Carglass.
Lignende afgørelser