Fradrag og afskrivning for omkostninger til stort energianlæg
Dato
22. januar 2025
Sagsnr
24-1201028
Emne
Skat
Type
Bindende svar
Henvisning
Dokument
Skatterådet har i et bindende svar taget stilling til den skattemæssige behandling af en lang række omkostninger og aktiver i forbindelse med etablering og drift af et stort anlægsprojekt. Spørger, et interessentskab, havde vundet en koncession til at opføre og drive anlægget og søgte afklaring på fradrags- og afskrivningsregler for udgifter afholdt i både bud-, konstruktions- og driftsfasen. Sagen er særlig, da Spørger betaler staten for retten til at opføre projektet, modsat tidligere projekter, der modtog statsstøtte.
Omkostninger i bud- og konstruktionsfasen
Skatterådet bekræftede, at viderefakturerede koncerninterne lønomkostninger afholdt i budfasen samt til administration og overordnet byggestyring i konstruktions- og byggefasen kunne fradrages direkte. Dette er i overensstemmelse med Ligningsloven § 8 n, forudsat at betalingerne skete på armslængdevilkår, og at de involverede selskaber var eller kunne være omfattet af international sambeskatning efter Selskabsskatteloven § 31 a.
I modsætning hertil blev eksterne omkostninger af administrativ karakter afholdt i konstruktionsfasen, såsom udgifter til forsikring, catering og eksterne konsulenter, ikke anset for fradragsberettigede driftsomkostninger. Skatterådet vurderede, at disse udgifter var etableringsudgifter, der vedrørte den overordnede tilrettelæggelse af virksomheden, og de kunne derfor hverken fradrages efter Statsskatteloven § 6 eller tillægges aktivernes afskrivningsgrundlag. Denne vurdering er i tråd med praksis fra bl.a. .
Afskrivning på anlæggets bestanddele
Skatterådet fastslog reglerne for afskrivning af projektets mange fysiske og immaterielle dele:
- Lovpligtige forundersøgelser: Omkostninger til nødvendige forundersøgelser (miljø, geoteknik mv.) kunne puljes og fordeles forholdsmæssigt på de aktiver, de vedrørte, og afskrives sammen med disse. Spørgers subsidiære påstand om afskrivning som et immaterielt aktiv efter Afskrivningsloven § 40, stk. 2 blev derfor ikke relevant.
- Anlæggets hoveddele: Hovedbestanddelene i anlægget samt de tilhørende fundamenter kunne afskrives som et fast anlæg med op til 15% årligt, jf. Afskrivningsloven § 5 c, stk. 1 og Afskrivningsloven § 5 c, stk. 4.
- Infrastruktur: Kabler og transformerstationer blev kvalificeret som infrastrukturanlæg og kunne afskrives med op til 7% årligt, jf. Afskrivningsloven § 5 c, stk. 2.
- Software og driftsmidler: Særskilt anskaffet software kunne enten afskrives med op til 25% årligt, jf. Afskrivningsloven § 2, eller straksafskrives efter Afskrivningsloven § 6, stk. 1. Andre driftsmidler som inventar og biler, der ikke var omfattet af særreglerne for anlæg med lang levetid, kunne afskrives på en samlet saldo. Reglerne i afskrivningslovens § 5 C omfatter ikke alle aktiver, jf. Afskrivningsloven § 5 c, stk. 3.
Afskrivning på bygninger og grunde
For bygninger og grunde bekræftede Skatterådet, at bygninger anvendt til drift (værksted, kontrolrum, lager mv.), både på ejet og lejet grund, kunne afskrives med op til 3% årligt i henhold til Afskrivningsloven § 14 og Afskrivningsloven § 17, stk. 1. Tilknyttede hegn og parkeringspladser kunne afskrives accessorisk med bygningerne. Derimod kunne der ikke afskrives på selve grundarealet eller de dertil knyttede landinspektørudgifter.
Behandling af særlige betalinger
- Tilslutningsafgift: Betalingen til Energinet for tilslutning til det kollektive elnet kunne afskrives som en tilslutningsafgift med op til 20% årligt, jf. Afskrivningsloven § 43, stk. 1.
- Betaling til staten: Betalinger til staten under den såkaldte CfD-model (Contract for Difference), som Spørger skulle yde, når elprisen var høj, blev anset for fradragsberettigede driftsomkostninger, der kunne fradrages, når de forfaldt.
- Militære signalanlæg: Spørger var forpligtet til at betale for opførelsen af nye militære signalanlæg, som Forsvaret ville eje. Da Spørger ikke opnåede ejerskab, kunne udgiften ikke afskrives efter afskrivningsloven. I stedet blev udgiften anset for et driftsmæssigt begrundet tilskud, som kunne aktiveres og afskrives over anlæggets levetid i henhold til praksis.
Fremtidige nedrivningsomkostninger
Endelig bekræftede Skatterådet, at de fremtidige omkostninger til nedrivning og fjernelse af anlægget, som Spørger var forpligtet til ifølge koncessionsaftalen, skulle behandles som en udskudt driftsomkostning. Det betyder, at udgifterne kan fradrages fuldt ud på det tidspunkt, de afholdes.
Lignende afgørelser