Indkomst fra NFT-spil var ikke næring men momspligtig
Dato
18. juni 2025
Sagsnr
24-0619502
Emne
Skat + Moms og lønsumsafgift
Type
Bindende svar
Henvisning
Dokument
Spørgeren, der aktivt deltog i "play-to-earn"-spillet Big Time, ønskede at få afklaret de skatte- og momsmæssige konsekvenser af sine aktiviteter. Disse omfattede dannelse, salg og udleje af NFT'er samt erhvervelse og salg af spillets kryptotoken, BIGTIME. Skatterådet fandt, at aktiviteterne ikke udgjorde næringsvirksomhed, men at indkomsten var skattepligtig som spilgevinst. Samtidig blev spørgeren anset for en afgiftspligtig person, hvilket medførte momspligt for salg af både NFT'er og BIGTIME-tokens.
Faktiske forhold
Spørgeren brugte dagligt tid og betydelige økonomiske ressourcer på at købe og leje digitale aktiver i spillet (såkaldte Spaces og Workshops) for at optimere sin indtjening. Indtjeningen kom fra tre primære kilder:
- Salg og udleje af NFT'er ("Hourglasses"), som blev dannet i spillets "Workshops".
- Erhvervelse af BIGTIME-tokens ved at ombytte en in-game genstand ("Cracked Hourglasses").
- Belønninger i form af BIGTIME-tokens for at opnå en høj placering på spillets "leaderboard".
Alle handler med NFT'er foregik på spillets officielle markedsplads, Openloot.com, hvor betaling skete i USDC-stablecoins.
Skatterådets vurdering
Skatterådet foretog en opdelt vurdering af de skattemæssige og momsmæssige forhold.
Skattemæssig behandling (Indkomstskat)
-
Ikke næring: Skatterådet afviste, at aktiviteterne kunne betragtes som næring. Begrundelsen var, at dannelsen af NFT'er og tokens var en integreret del af spillet, hvor resultatet primært afhang af spillets mekanikker, tilfældighed og spillerens økonomiske indskud, snarere end en egentlig produktionsindsats. Spilleren blev ikke anset for at være "producent" på samme måde som en kunstner. Aktiviteterne mindede mere om spil og væddemål med usikre indtægtsmuligheder. Fortjeneste var derfor ikke omfattet af reglerne for næring i Statsskatteloven § 5, litra a.
-
Skattepligtig som spilgevinst: Indkomsten blev i stedet anset for skattepligtig som gevinst ved spil i henhold til Statsskatteloven § 4, litra f. Da spillet ikke var godkendt i et EU/EØS-land, var gevinsterne ikke skattefrie efter spilafgiftsloven.
-
Beskatningstidspunkt: Gevinsten fra "Cracked Hourglasses" skulle beskattes på det tidspunkt, hvor de blev ombyttet til BIGTIME-tokens, da værdien først her kunne fastsættes med sikkerhed. Gevinster fra leaderboardet skulle beskattes ved tildelingen af BIGTIME-tokens.
-
Ombytning i spillet: Ombytning af allerede beskattede BIGTIME-tokens til andre aktiver (kosmetiske NFT'er) i spillet blev ikke anset for et nyt skattepligtigt salg. Anskaffelsessummen for de nye NFT'er ville svare til værdien af de anvendte tokens.
Momsmæssig behandling
-
Økonomisk virksomhed: Selvom aktiviteterne ikke var næring, blev de anset for at udgøre selvstændig økonomisk virksomhed i momslovens forstand. Spørgeren blev derfor betragtet som en afgiftspligtig person efter Momsloven § 3, da aktiviteterne havde til formål at skabe indtægter af en vis varig karakter. Dette medførte, at salg og udleje af NFT'er var momspligtigt efter momslovens § 4, stk. 1.
-
Salg af BIGTIME-tokens er momspligtigt: Salg af BIGTIME-tokens blev ikke anset for at være momsfritaget. Momsfritagelsen for valuta i Momsloven § 13, stk. 1, nr. 11, litra d, gælder kun for aktiver, der udelukkende anvendes som betalingsmiddel. Da BIGTIME-tokens også fungerede som en ressource til at skabe andre genstande og som en "adgangspolet" til særlige dele af spillet, opfyldte de ikke dette krav. Salget var derfor momspligtigt.
-
Afvisning: Spørgsmålet om, hvorvidt spørgeren skulle betale moms ved køb af NFT'er fra andre, blev afvist. Dette skyldtes, at et bindende svar ikke kan gives om en anden parts (sælgerens) momsmæssige forpligtelser.
Lignende afgørelser