Momsgrundlag nedsættelse ved rabat til slutkunder
Dato
17. juni 2025
Sagsnr
25-0742338
Emne
Skat
Type
Bindende svar
Henvisning
Dokument
Lovreferencer
Skatterådet har taget stilling til, hvorvidt en dansk virksomhed kan nedsætte sit momsgrundlag med en rabat, der udbetales direkte til slutkunden via en tredjepart, men som virksomheden endeligt bærer.
Faktiske Forhold
Spørger er et dansk selskab, der sælger varer til detailhandlere i Danmark. Disse detailhandlere videresælger produkterne til endelige forbrugere. Som led i en salgsfremmende ordning kan slutkunder, der har købt udvalgte produkter, registrere produktets serienummer på Spørgers online portal for at modtage en rabat. Rabatten udbetales til kunden i form af et betalingskort udstedt af et selskab i Y3-land. Dette selskab opkræver koncernens hovedkvarter (HQ) i Y2-land for de udbetalte rabatbeløb, hvorefter HQ opkræver Spørger. Spørger bærer således den endelige omkostning for rabatten.
Der blev præsenteret to scenarier for udstedelse af kreditnota:
- Scenarie 1: Spørger modtager en oversigt fra HQ over de udbetalte rabatter og udsteder herefter en kreditnota til sig selv (Spørger som både afsender og modtager). Kreditnotaen angiver serienumre og de detailhandlere, der har solgt produkterne.
- Scenarie 2: Samme fremgangsmåde som scenarie 1, men kreditnotaen udstedes til HQ i Y2-land med dansk moms.
Spørgers Opfattelse
Spørger mener, at momsgrundlaget kan nedsættes. Det anføres, at momsgrundlaget ved momspligtige leverancer nedsættes, når vederlaget formindskes, f.eks. ved en rabat. Der skal være en klar sammenhæng mellem den solgte vare og rabatten, og rabatten skal komme en køber til gode. Spørger henviser til, at rabatten er en betinget rabat, som først er effektiv, når slutkunden har registreret serienummeret. Dette falder ind under Momsloven § 27, stk. 4, som tillader fradrag for betingede rabatter, når de bliver effektive, forudsat der udstedes en kreditnota.
Spørger fremhæver, at der ikke er formkrav til en kreditnota, og at den udstedte kreditnota kan spores tilbage til de relevante transaktioner via serienumre og forhandleroplysninger. Med henvisning til EU-Domstolens praksis, herunder sag C-317/94, Elida Gibbs Ltd., og dansk praksis (TfS 1994, 472), argumenteres det for, at en producent kan nedsætte sit momsgrundlag, selvom rabatten udbetales direkte til slutkunden og ikke følger handelskæden. Det afgørende er, at den afgiftspligtige ikke skal beskattes af et højere beløb, end hvad der reelt er modtaget for salget.
Skattestyrelsens Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmålet besvares bekræftende. Styrelsen henviser til Momssystemdirektivets artikel 73, der fastslår, at momsgrundlaget omfatter den samlede modværdi, leverandøren modtager, og artikel 90, der tillader nedsættelse af momsgrundlaget ved prisafslag. Disse bestemmelser er implementeret i dansk ret via henholdsvis Momsloven § 27, stk. 1 og Momsloven § 27, stk. 4.
Skattestyrelsen lægger vægt på EU-Domstolens praksis, især dommene i sag C-317/94, Elida Gibbs, og sag C-462/16, Boehringer Ingelheim Pharma GmbH & Co. KG. Disse domme fastslår, at en producent kan nedsætte sit momsgrundlag med rabatter udbetalt direkte til slutkunden, selvom salget er sket via detailhandlere. Det anses ikke for at gøre en forskel, at rabatten udløses af et serienummer i stedet for en fysisk kupon, eller at udbetalingen sker via et tredjepartsselskab, da Spørger ifølge aftalegrundlaget endeligt bærer udgiften.
Skatterådets Afgørelse
Skatterådet tiltrådte Skattestyrelsens indstilling og begrundelse og bekræftede, at Spørger kan nedsætte sit momsgrundlag med den beskrevne rabat, der udbetales til slutkunden.
Lignende afgørelser