Command Palette

Search for a command to run...

Skattefri Spaltning og Ligningslovens § 3

Dato

17. december 2024

Sagsnr

23-1816300

Emne

Skat

Type

Bindende svar

Henvisning

Dokument

En skattefri ophørsspaltning uden forudgående tilladelse fra Skattestyrelsen kan ikke gennemføres efter fusionsskattelovens regler, da holdingkravet fra en forudgående aktieombytning ikke anses for opfyldt. Dette skyldes, at den samlede transaktionsrække reelt udgør en afståelse af en ejerandel uden umiddelbar beskatning, hvilket strider mod holdingkravets formål.

Baggrund og påtænkte dispositioner

Spørger, et X-selskab, ejes af A (70%) og hans tre voksne børn B, C og D (hver 10%). Der er opstået betydelig uenighed mellem B og resten af ejerkredsen, hvilket påvirker både driften af Spørger-koncernen og familierelationerne. Det er derfor besluttet, at B skal udtræde af ejerskabet.

De påtænkte dispositioner, der er betinget af et positivt bindende svar, omfatter en række trin på samme dag:

TidspunktDisposition
Kl. 8.00Aktieombytning: Alle aktionærer ombytter deres aktier i Spørger til anparter i et nyt selskab, "Nyt Holding (ApS)".
Kl. 12.00Udlodning: Spørger udlodder xx mio. kr. (svarende til 10% af den samlede værdi) til Nyt Holding.
Kl. 16.00Ophørsspaltning: Nyt Holding spaltes til to nye selskaber: Holding 1 ApS (ejet af A, C, D, modtager kapitalandele i Spørger) og Holding 2 ApS (ejet af B, modtager likvider og egenkapital).

Formålet er at lade B udtræde af ejerskabet af Spørger, så han via sit holdingselskab kan investere i egne projekter, mens de øvrige aktionærer kan drive koncernen videre uden uenigheder.

Spørgers opfattelse

Spørger mener, at de objektive betingelser for en skattefri ophørsspaltning er opfyldt. Alle selskaber er EU-selskaber, aktionærerne har ejet aktier i mere end tre år, spaltningen sker til handelsværdi, og forholdet mellem aktiver og forpligtelser er bevaret.

Vedrørende holdingkravet i Aktieavancebeskatningsloven § 36, stk. 6, anfører Spørger, at den efterfølgende spaltning er en skattefri omstrukturering, hvor der kun vederlægges med aktier. Holdingkravet overføres til Holding 1 ApS for samtlige aktier i Spørger. Spørger henviser til Den Juridiske Vejledning C.D.7.4.1 og lovforarbejder, der angiver, at en skattefri spaltning af det erhvervende selskab, hvor aktierne i det erhvervede selskab overdrages til et eller flere modtagende selskaber, ikke berører skattefriheden af aktieombytningen. Spørger skelner sagen fra tidligere praksis (, , , ), da disse involverede nye tredjeparts investorer, hvilket ikke er tilfældet her.

Angående Ligningsloven § 3 (den generelle omgåelsesklausul) argumenterer Spørger, at omstruktureringen er forretningsmæssigt begrundet i at løse de alvorlige uenigheder i ejerkredsen og muliggøre B's udtræden og fremtidige investeringer. En eventuel skattefordel er kun en udskydelse af beskatningen for B, ikke en permanent besparelse, og den tilfalder ikke et selskab. Ifølge og finder Ligningsloven § 3 ikke anvendelse, hvis der ikke opnås en skattemæssig fordel for et selskab. Spørger henviser også til , hvor en skattefordel blev accepteret som en objektiv opfyldelse af reglerne.

Skattestyrelsens vurdering

Skattestyrelsen er enig i, at de objektive betingelser for en skattefri spaltning efter Fusionsskatteloven § 15 a er opfyldt. Skattestyrelsen er også enig i, at Ligningsloven § 3 ikke finder anvendelse, da der ikke opnås en skattemæssig fordel for et selskab, som kan tilsidesættes efter bestemmelsens stk. 1.

Hovedproblemet er overholdelsen af holdingkravet i Aktieavancebeskatningsloven § 36, stk. 6. Skattestyrelsen anfører, at formålet med holdingkravet er at forhindre, at skattefri omstruktureringer anvendes til at omgå avancebeskatning ved reelt at afstå aktier skattefrit. De eksempler i Den Juridiske Vejledning og lovforarbejder, som Spørger henviser til, vedrører situationer med kun én aktionær, hvor der ikke sker overdragelser mellem aktionærer.

Skattestyrelsen vurderer, at den samlede transaktionsrække (aktieombytning, udlodning, ophørsspaltning) er en samlet plan, der reelt medfører, at B afstår sine aktier i Spørger uden umiddelbar beskatning. B modtager et selskab udelukkende med likvider ("pengetanksselskab"), hvilket svarer til et salg. De anførte forretningsmæssige begrundelser (familiekonflikt, B's udtræden) er ikke tilstrækkeligt konkretiseret som gavnende for selskabets drift. Familiefred anses ikke for en forretningsmæssig begrundelse for en omstrukturering.

Skattestyrelsen henviser til praksis (, , , ), hvor en sammenhængende række af dispositioner, der reelt medførte afståelse af selskabet, førte til, at holdingkravet ikke blev anset for opfyldt. Det er ikke afgørende, om der indtræder en ny investor. Ministersvaret fra 2002 (L 99 2001-02) er fra før holdingkravets indførelse og er derfor ikke relevant.

Skattestyrelsen konkluderer, at holdingkravet i Aktieavancebeskatningsloven § 36, stk. 6 ikke er opfyldt, da den samlede transaktionsrække er udtryk for misbrug ("substance over form"-princippet), og aktieombytningen til det nystiftede holdingselskab derfor er skattepligtig.

Skatterådets afgørelse

Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse og besvarer spørgsmål 1 med "Nej".

Lignende afgørelser