Command Palette

Search for a command to run...

Momspligt på kørelektioner til AMU-institution

Dato

4. november 2024

Sagsnr

24-1029870

Emne

Moms og lønsumsafgift

Type

Bindende svar

Henvisning

Dokument

Skatterådet har taget stilling til, hvorvidt et selskabs levering af praktiske kørelektioner til private AMU-institutioner kan anses for momsfritaget undervisning eller en momsfritaget underleverandørydelse.

Selskabet, der påtænker at tilbyde kørelektioner til private kunder, ønsker også at indgå aftaler med Undervisningsministeriet godkendte private AMU-institutioner om varetagelse af praktiske kørelektioner. Disse lektioner er en del af grunduddannelsen til bus- og lastbilchauffør på AMU, som AMU-institutionerne selv udbyder momsfrit. Spørger forventer, at halvdelen af selskabets omsætning vil komme fra disse AMU-aftaler. AMU-institutionen stiller køretøjer til rådighed og instruerer Spørger om, hvilke elever der skal undervises, og hvilken lektion der skal afvikles. Spørger er ansvarlig for at have kvalificerede ansatte til opgaven.

Spørgers opfattelse

Spørger argumenterede for, at ydelserne kunne være momsfritaget i henhold til Momsloven § 13, stk. 1, nr. 3, som omfatter skoleundervisning, faglig uddannelse og anden undervisning af skolemæssig eller faglig karakter, samt ydelser i nær tilknytning hertil. Spørger henviste til, at køreundervisning til erhvervskørekort (kategori C og D) anses for faglig undervisning og er momsfritaget for AMU-institutionerne. Selvom Spørger ikke har et direkte kontraktforhold med eleverne, kan underleverandørydelser være momsfritaget, hvis de udgør en særskilt helhed, der opfylder de specifikke og væsentlige funktioner for undervisning, jf. EU-Domstolens praksis og . Spørger mente, at de 10-14 praktiske køretimer, de ville varetage, kunne opfylde dette krav, selvom AMU-institutionen havde det overordnede ansvar for tilrettelæggelse og fagligt indhold.

Skattestyrelsens og Skatterådets begrundelse

Skattestyrelsen og Skatterådet fandt, at Spørgers ydelser var momspligtige. De lagde vægt på, at Spørger i henhold til aftalen med AMU-institutionen ikke var forpligtet til at levere undervisning i momsfritagelsens forstand, men derimod momspligtig tilrådighedsstillelse af undervisere (arbejdskraft). Ansvaret for indhold, tilrettelæggelse og organisering af undervisningen påhvilede AMU-institutionen. Dette er i overensstemmelse med EU-Domstolens dom i sag C-434/05, Horizon College, og , hvor tilrådighedsstillelse af lærerkræfter, hvor den modtagende institution definerer opgaverne og bærer ansvaret, ikke anses for momsfritaget undervisning.

Endvidere kunne ydelserne ikke anses for leveret i nær tilknytning til momsfritaget undervisning. For at være momsfritaget som en nært tilknyttet ydelse skal ydelsen være uomgængeligt nødvendig for udførelsen af den momsfritagne transaktion. Da AMU-institutionen havde oplyst, at de ville anvende egne ansatte kørelærere, hvis Spørgers ydelser ikke var momsfritaget, ansås Spørgers ydelser ikke for uomgængeligt nødvendige for at opretholde samme niveau og kvalitet i undervisningen. Derfor var ydelserne momspligtige efter momslovens § 4, stk. 1.

Lønsumsafgift

Da Spørgers ydelser blev anset for momspligtige, bortfaldt spørgsmålet om afregning af lønsumsafgift af aktiviteten.

Lignende afgørelser