Supportskib omfattet af tonnageskat og DIS-ordning
Dato
7. marts 2022
Sagsnr
21-0919974
Emne
Skat
Type
Bindende svar
Henvisning
Dokument
Skatterådet bekræftede, at et skib på 100 bruttoton (GT), der anvendes til supportopgaver for andre skibe, kunne omfattes af tonnageskatteordningen. Skibets aktiviteter bestod i at udføre dykker- og ROV-support (undervandsdrone) samt at transportere inspektører, teknikere, besætning og gods fra land til skibe, der lå for anker. Som følge heraf kunne besætningen på skibet omfattes af DIS-ordningen (Dansk Internationalt Skibsregister).
Sagens faktiske forhold
En virksomhed planlagde at anskaffe et skib på 100 GT, registreret i DIS og drevet fra Danmark. Skibet skulle anvendes til en række specialiserede opgaver:
- Udføre undervandsinspektioner og vedligeholdelsesarbejde med dykkere og ROV'er på klientskibe, der lå for anker.
- Sejle inspektører, teknikere, besætningsmedlemmer og reservedele fra land ud til klientskibene.
Arbejdet ville primært foregå til søs, hvor supportskibet lå fortøjet langs klientskibet. Besætningen ville have arbejdsdage til søs, dage i havn til klargøring og vedligehold samt standby-perioder i land, da opgaver ofte opstod med kort varsel.
Skatterådets afgørelse og begrundelse
Skatterådet tiltrådte Skattestyrelsens indstilling og besvarede alle spørgsmål med "Ja".
Tonnagebeskatning af skibet
Skatterådet fandt, at skibets aktiviteter kunne omfattes af tonnageskatteordningen. Selvom aktiviteterne ikke udgjorde traditionel transport af passagerer eller gods mellem forskellige destinationer (jf. tonnageskattelovens § 6), faldt de ind under udvidelsen af ordningen for specialskibe.
Aktiviteterne blev anset for at være "støtte- og servicefunktioner" til søs, som er omfattet af Tonnageskatteloven § 8a, nr. 2. I lovens forarbejder er dykkersupport og undervandsoperationer (ROV) eksplicit nævnt som eksempler på sådanne funktioner. Ligeledes blev transport af personale og reservedele anset for en nødvendig servicefunktion i forbindelse med offshore-arbejder. Det var derfor ikke et krav, at sejladsen foregik mellem forskellige destinationer.
DIS-beskatning af besætningen
Da skibets aktiviteter var omfattet af tonnageskatteloven, var hovedbetingelsen for at anvende DIS-ordningen opfyldt, jf. Sømandsbeskatningsloven § 5. De resterende spørgsmål vedrørte, om forskellige perioder af besætningens arbejde kunne anses for "arbejde om bord på skibe" i henhold til Sømandsbeskatningsloven § 1.
Skatterådet bekræftede, at følgende perioder var omfattet af DIS-ordningen, forudsat at de havde direkte forbindelse til arbejdet om bord:
- Ophold i land: Midlertidige ophold i land var omfattet.
- Arbejde i havn: Klargøring og vedligeholdelse af skibet i havn blev anset for en del af skibets drift.
- Arbejdsdage og fridage: Løn for arbejdsdage i en turnusordning var omfattet.
- Standby-perioder: Løn under standby-vagter i hjemmet var omfattet, da besætningen skulle stå til rådighed for arbejde på skibet.
Lignende afgørelser