Hybrid kernekapital skattemæssige konsekvenser
Dato
9. juli 2021
Sagsnr
20-0655317
Emne
Skat
Type
Bindende svar
Henvisning
Dokument
Skatterådet har truffet afgørelse om den skattemæssige behandling af hybrid kernekapital efter ophævelsen af de tidligere særregler i ligningsloven og kursgevinstloven. Rådet fandt, at de omhandlede hybride kernekapitalsinstrumenter (Hybrid Kernekapital 1, 2 og 3) ikke udgør pengefordringer for investorerne, og at de heller ikke udgør gæld for udstederen i skattemæssig henseende. Derfor er gevinster og tab ikke omfattet af kursgevinstlovens regler. De løbende kuponrenter udgør heller ikke renteindtægter eller rentelignende indtægter, der er skattepligtige efter Statsskatteloven § 4. Betalte kuponrenter kan heller ikke fradrages efter Statsskatteloven § 6. Overgangsreglen i lov nr. 1124 af 19. november 2019 finder ikke anvendelse, da instrumenterne ikke er omfattet af kursgevinstloven.
Investorers skattemæssige behandling
- Modtagne kuponrenter anses ikke som kapitalindkomst.
- Realiserede kursgevinster og kurstab anses ikke som kapitalindkomst.
- Instrumenterne anses ikke for at udgøre en udbyttekontrakt omfattet af Afskrivningsloven § 40, stk. 2.
- Eventuelle gevinster og tab ved indfrielse eller salg anses ikke for gevinster eller tab opnået som led i spekulation.
- Kuponrenter er ikke omfattet af ligningslovens periodiseringsregler for renteindtægter.
- Kuponrenten anses for at udgøre personlig indkomst.
Udsteders skattemæssige behandling
- Det opnåede provenu ved udstedelsen af Hybrid Kernekapital 3 er ikke skattefrit for udsteder.
- Eventuelle kursgevinster ved indfrielse anses for at være skattefri indkomst, jf. Statsskatteloven § 5.
- Eventuelle kurstab ved indfrielse anses ikke for at være fradragsberettigede driftsomkostninger.
- De løbende betalte kuponrenter udgør ikke fradragsberettigede driftsomkostninger.
Begrundelse for afgørelsen
Skatterådet lagde vægt på, at der ikke foreligger en fordring/gæld i skattemæssig forstand, da debitor ikke har en forpligtelse til på et forud aftalt tidspunkt at tilbagebetale det modtagne beløb. Der er heller ikke et tilstrækkeligt incitament til førtidig indfrielse. Skatterådet henviste til og bemærkningerne til lovforslag L 22.
Lignende afgørelser