Command Palette

Search for a command to run...

Tonnagebeskatning Strategisk Drift og Beslutningskompetence

Dato

15. januar 2021

Sagsnr

20-0937372

Emne

Skat

Type

Bindende svar

Dokument

H2 ønskede at anvende tonnagebeskatning fra 2017, hvor tonnagebeskatning af H2’s aktivitet blev mulig. Spørgsmålet var, om H2 opfyldte betingelserne, især kravet om strategisk og forretningsmæssig drift af skibene fra Danmark (2017-2019) henholdsvis fra EU/EØS (2020 og efterfølgende år), jf. Tonnageskatteloven § 6. Der var også spørgsmål vedrørende det koncernforbundne selskab H1. Ligningsrådet fandt, at H1 ikke opfyldte betingelserne for at anvende tonnageskatteordningen. H2 var ikke berettiget til valg af tonnagebeskatning i perioden 2017 frem til xx 2020, men er berettiget til valg af tonnagebeskatning fra og med xx 2020, efter indførelse af visse ændringer.

Spørgsmål 1: H1's Mulighed for Tonnagebeskatning

Ligningsrådet bekræftede, at det koncernforbundne rederi H1 ikke har kunnet vælge tonnageskatteordningen, og at H2 som følge heraf ikke er bundet af at skulle træffe samme valg, jf. Tonnageskatteloven § 3. Dette skyldes primært, at H1's skibe ikke strategisk og forretningsmæssigt drives fra EU/EØS.

Spørgsmål 2: H2's Berettigelse til Tonnagebeskatning (2017-2020)

Ligningsrådet fandt, at H2 ikke var berettiget til valg af tonnagebeskatning i perioden 2017 frem til xx 2020. Begrundelsen var, at den strategiske drift af skibene ikke i tilstrækkelig grad blev udøvet fra Danmark, da væsentlige beslutninger krævede godkendelse fra hovedkvarteret i U-land. Selvom den praktiske drift i vid udstrækning foregik i Danmark, lå beslutningskompetencen uden for EU/EØS.

Spørgsmål 3: H2's Berettigelse efter Ændringer

Ligningsrådet bekræftede, at H2 er berettiget til valg af tonnagebeskatning fra og med xx 2020, efter indførelse af de beskrevne ændringer. Disse ændringer inkluderede:

  • Ændring af tegningsreglen, så den danske ledelse kan tegne selskabet alene.
  • Opsigelse af de begrænsninger, der fulgte af bilag 2-4 (Commercial Policy og Procurement Authorisation Limit).
  • Overflytning af Tender Board til Danmark.
  • Koncernforbindelsen mellem H-koncernen og H2 ophører.

Efter disse ændringer vil alle strategiske og forretningsmæssige beslutninger blive truffet inden for rammerne af selskabet selv, og den strategiske drift vil derfor blive anset for at foregå fra Danmark/EU.

Lignende afgørelser