Intet fast driftssted ved ansat i Danmark
Dato
17. marts 2021
Sagsnr
20-0995286
Emne
Skat
Type
Bindende svar
Henvisning
Dokument
Lovreferencer
H1, et selskab hjemmehørende i Y-land, ønskede bekræftet, at de ikke har fast driftssted i Danmark, jf. Selskabsskatteloven § 2, stk. 1, litra a, som følge af ansættelsen af en medarbejder (A) i Danmark. A's opgaver består primært i at distribuere vareprøver, deltage i messer, og varetage kundeservice, men ikke i direkte salgsaktiviteter. Skatterådet bekræftede, at H1 ikke har fast driftssted i Danmark.
Faktiske forhold
- H1 udvikler, fremstiller og sælger produkter til bygningsforbedring.
- Selskabet er registreret i Danmark som "Anden udenlandsk virksomhed".
- A er ansat siden X. X 20XX og arbejder i Danmark og Norden.
- A distribuerer vareprøver og deltager i messer.
- A varetager kundeservice, men deltager ikke i direkte salgsaktiviteter og har ingen fuldmagt til at indgå retshandler.
- A's kontaktflade er primært arkitekter og designere, ikke bygherrer eller slutkunder.
- A modtager fast løn samt et variabelt vederlag baseret på 3% af nettoværdien af salg i Norden til kunder, som A har distribueret vareprøver til.
- A arbejder primært ude hos kunder, men deltager også i online møder fra sin bopæl.
- A's stilling er tidsubegrænset.
- A mødes sjældent med slutkunden, men det kan forekomme.
Spørgers opfattelse
Spørger mente, at A's arbejde er omfattet af artikel 5, stk. 3, litra e, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Y-land, da arbejdet er af forberedende eller hjælpende art. H1's kerneaktivitet er at udvikle, fremstille og sælge produkter, mens A's arbejde består i at distribuere vareprøver, deltage i messer og varetage kundeservice. A deltager ikke i direkte salgsaktiviteter og har ikke fuldmagt til at indgå retshandler. Spørger henviste til , og som støtte for deres opfattelse.
Skattestyrelsens begrundelse
Skattestyrelsen fandt, at medarbejderens arbejde med at distribuere vareprøver og deltage i messer kan anses for markedsføring, og at medarbejderens kundeservice kan anses som arbejde af hjælpende karakter. Skattestyrelsen lagde vægt på, at medarbejderen alene har en indirekte tilknytning til spørgers kernevirksomhed, da spørgers salg af produkter i Danmark må antages at afhænge af loftskonstruktørens mv. salg til den endelige bygherre eller slutkunde. Skattestyrelsen henviste til og . Skattestyrelsen indstillede, at spørgsmålet besvares med "Ja".
Skatterådets afgørelse
Skatterådet tiltrådte Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.
Lignende afgørelser