Command Palette

Search for a command to run...

ACS anset for skattemæssigt transparent

Dato

1. oktober 2018

Sagsnr

18-1213317

Emne

Skat

Type

Bindende svar

Henvisning

Dokument

Skatterådet bekræftede, at X Authorised Contractual Scheme (ACS), inklusiv dens subfunds, i dansk skattemæssig henseende anses som skattemæssigt transparente enheder. Dette betyder, at udenlandske investorer i ACS kan påberåbe sig indgåede dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem deres hjemland og Danmark for så vidt angår ACS' underliggende investeringer i danske værdipapirer, på samme måde som ved direkte investering, forudsat at betingelserne i dobbeltbeskatningsoverenskomsterne er opfyldte. Skatterådet fandt, at investorerne i ACS efter dansk skatteretlig vurdering anses for at investere direkte i de underliggende aktiver. Spørgsmålene om beskatning som kontoførende investeringsforening og udbytteskat bortfaldt som følge af svaret på spørgsmål 1.

Faktiske forhold

  • X Authorised Contractual Scheme (ACS) er et britisk investeringsinstitut organiseret som en Authorised Contractual Scheme og er en AIF (Alternative Investment Fund) i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/61/EU.
  • ACS er en umbrella fund, hvor der kan oprettes forskellige subfunds med tilladelse fra Storbritanniens Financial Conduct Authority (FCA).
  • ACS er ikke en selvstændig juridisk enhed og er repræsenteret af administrationsselskabet, ACS Manager.
  • ACS har ikke nogen aktiekapital, og der udstedes ikke aktier eller andre certifikater til dokumentation for investors ejerskab af ACS.
  • Ejerandelene i subfunds er ikke omsættelige, men investorerne har ret til at kræve deres ejerandele indløst.
  • I hver subfund kan der være forskellige andelsklasser, oprettet til investorer med samme skatteprofil.

Spørgers opfattelse

  • Spørger mente, at ACS og dens subfunds skulle anses som transparente i dansk skattemæssig henseende.
  • Spørger henviste til tidligere bindende svar vedrørende kvalifikation af britiske ACS’er og irske CCF’er, hvor SKAT var nået frem til, at de pågældende investeringsinstitutter i dansk skattemæssig henseende skulle anses for transparente enheder.
  • Spørger mente, at udenlandske investorer i ACS skulle kunne påberåbe sig indgåede dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem investors skattemæssige hjemland og Danmark.

Skattestyrelsens begrundelse

  • Skattestyrelsen fandt, at ACS adskiller sig fra danske værdipapirfonde, idet der er tale om en aftalebaseret enhed, der ikke har en selvstændig 'skal', ikke kan påtage sig rettigheder og forpligtelser, og hvor investorerne har ret til en del af aktiverne ved likvidation i forhold til størrelsen af deres ejerandel.
  • Skattestyrelsen var enig med repræsentanten i, at den pågældende enhed ikke er organiseret som et selvstændigt skattesubjekt efter dansk skatteret, jf. Selskabsskatteloven § 1.
  • Skattestyrelsen henviste til, at det som udgangspunkt er kvalifikationen af den udbyttemodtagende enhed i domicilstaten, der er afgørende for, om den pågældende enhed er en enhed, som kan påberåbe sig overenskomstbeskyttelse.
  • Da den omhandlede enhed og dennes sub-fonde anses for skattemæssigt transparente efter såvel dansk skatteret som efter skattereglerne i det land, hvor enhederne er etableret, var Skattestyrelsen enig med repræsentanten i, at investorerne vil kunne påberåbe sig den indgåede dobbeltbeskatningsaftale mellem investors skattemæssige hjemland og Danmark som kildeland for så vidt angår fondens underliggende investeringer i danske værdipapirer.
  • Skattestyrelsen henviste til artikel 1 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Storbritannien, jf. bekendtgørelse nr. 6 af 12. februar 1981 af overenskomst af 11. november 1980 med senere ændringer, at denne overenskomst skal finde anvendelse på personer, der er hjemmehørende i en af eller begge de kontraherende stater.
  • Af artikel 4 fremgår, at i denne overenskomst betyder udtrykket "en person, der er hjemmehørende i en kontraherende stat", enhver person, som i henhold til lovgivningen i denne stat er skattepligtig der på grund af hjemsted, bopæl, ledelsens sæde eller ethvert andet lignende kriterium.

Skatterådets afgørelse

Skatterådet tiltrådte Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.

Lignende afgørelser