Momspligt ved optimering af app reklameindtægter
Dato
26. april 2017
Sagsnr
16-1624346
Emne
Moms og lønsumsafgift
Type
Bindende svar
Henvisning
Dokument
Spørger optimerer reklameindtægter fra apps ved at tilføje værdi til reklamepladsen og videresælge den til Google/Facebook. Spørgsmålet er, om Spørger skal anses for at levere momspligtige ydelser til Google/Facebook og sin danske samarbejdspartner. Ligningsrådet bekræftede, at Spørger leverer momspligtige ydelser til begge parter. Dette skyldes, at Spørger handler i eget navn og tilføjer værdi til reklamepladsen, hvilket gør leveringen til en elektronisk ydelse. Formodningsreglen i momsforordningens artikel 9a, stk. 1 finder anvendelse, da Spørger ikke har afkræftet formodningen om at handle i eget navn.
Forholdet til Google/Facebook
- Spørger har ingen kontrakt med Google/Facebook, men leverer reklameplads i henhold til deres forretningsbetingelser.
- Google/Facebook udsteder en "self-billing" faktura til Spørger, hvor Spørger anses som leverandør.
- Google/Facebook betaler kun for reklameplads, hvis den lever op til deres politikker.
Spørgers opfattelse
- Spørger mener, at de tilføjer væsentlig værdi til ydelsen og derfor ikke blot er en betalingsformidler.
- Spørger anser ydelserne for at være elektronisk leverede ydelser i henhold til Momsloven § 21 c, stk. 3.
- Spørger mener, at der er en formodning om, at de er leverandør af ydelserne overfor Google/Facebook.
SKATs begrundelse (Spørgsmål 1)
- Spørger sælger reklameplads til Google/Facebook.
- Spørger optræder som formidler, men får ikke overdraget ejendomsretten til reklamepladsen.
- Ifølge Momsloven § 4, stk. 4 anses en formidler, der handler i eget navn, for selv at have modtaget og leveret ydelsen.
- Leveringen anses for en elektronisk leveret ydelse, jf. momsforordningens artikel 7, stk. 1, og Momsloven § 21 c.
- Spørger har ikke afkræftet formodningen om at handle i eget navn, jf. momsforordningens artikel 9a, stk. 1.
- Spørgers vederlag er det samlede beløb modtaget fra Google/Facebook.
SKATs begrundelse (Spørgsmål 2)
- Spørger skal videresælge reklamepladsen til højest mulige pris og opkræve betaling på samarbejdspartnerens vegne.
- Spørger modtager et vederlag på 12% af reklameindtægterne.
- Spørger anses for at have modtaget en elektronisk leveret ydelse fra den danske samarbejdspartner i form af reklamepladsen.
- Vederlaget for ydelsen er de samlede indtægter fratrukket Spørgers provision.
Lignende afgørelser