Command Palette

Search for a command to run...

Momspligt ved optimering af app reklameindtægter

Dato

26. april 2017

Sagsnr

16-1624346

Emne

Moms og lønsumsafgift

Type

Bindende svar

Henvisning

Dokument

Spørger optimerer reklameindtægter fra apps ved at tilføje værdi til reklamepladsen og videresælge den til Google/Facebook. Spørgsmålet er, om Spørger skal anses for at levere momspligtige ydelser til Google/Facebook og sin danske samarbejdspartner. Ligningsrådet bekræftede, at Spørger leverer momspligtige ydelser til begge parter. Dette skyldes, at Spørger handler i eget navn og tilføjer værdi til reklamepladsen, hvilket gør leveringen til en elektronisk ydelse. Formodningsreglen i momsforordningens artikel 9a, stk. 1 finder anvendelse, da Spørger ikke har afkræftet formodningen om at handle i eget navn.

Forholdet til Google/Facebook

  • Spørger har ingen kontrakt med Google/Facebook, men leverer reklameplads i henhold til deres forretningsbetingelser.
  • Google/Facebook udsteder en "self-billing" faktura til Spørger, hvor Spørger anses som leverandør.
  • Google/Facebook betaler kun for reklameplads, hvis den lever op til deres politikker.

Spørgers opfattelse

  • Spørger mener, at de tilføjer væsentlig værdi til ydelsen og derfor ikke blot er en betalingsformidler.
  • Spørger anser ydelserne for at være elektronisk leverede ydelser i henhold til Momsloven § 21 c, stk. 3.
  • Spørger mener, at der er en formodning om, at de er leverandør af ydelserne overfor Google/Facebook.

SKATs begrundelse (Spørgsmål 1)

  • Spørger sælger reklameplads til Google/Facebook.
  • Spørger optræder som formidler, men får ikke overdraget ejendomsretten til reklamepladsen.
  • Ifølge Momsloven § 4, stk. 4 anses en formidler, der handler i eget navn, for selv at have modtaget og leveret ydelsen.
  • Leveringen anses for en elektronisk leveret ydelse, jf. momsforordningens artikel 7, stk. 1, og Momsloven § 21 c.
  • Spørger har ikke afkræftet formodningen om at handle i eget navn, jf. momsforordningens artikel 9a, stk. 1.
  • Spørgers vederlag er det samlede beløb modtaget fra Google/Facebook.

SKATs begrundelse (Spørgsmål 2)

  • Spørger skal videresælge reklamepladsen til højest mulige pris og opkræve betaling på samarbejdspartnerens vegne.
  • Spørger modtager et vederlag på 12% af reklameindtægterne.
  • Spørger anses for at have modtaget en elektronisk leveret ydelse fra den danske samarbejdspartner i form af reklamepladsen.
  • Vederlaget for ydelsen er de samlede indtægter fratrukket Spørgers provision.

Lignende afgørelser