Command Palette

Search for a command to run...

Skattefri fusion af andelsforeninger og grænser for kooperativ virksomhed

Dato

10. februar 2014

Sagsnr

13-5720433

Emne

Skat

Type

Bindende svar

Henvisning

Dokument

Skatterådet bekræftede, at en række dispositioner i forbindelse med en planlagt skattefri omvendt lodret fusion mellem tre andelsforeninger (indkøbsforeninger) kunne gennemføres uden negative skattemæssige konsekvenser. De to indkøbsforeninger, A og B, skulle fusionere ind i den fællesejede forening C. Sagen afklarer vigtige grænser for, hvilke aktiviteter en kooperationsbeskattet forening kan udøve.

Faktiske forhold

To landsdækkende kæder, A A.m.b.a. og B AMBA, ønskede at fusionere ind i deres fælles indkøbsforening, C A.m.b.a., for at opnå stordriftsfordele og styrke deres markedsposition. Alle tre selskaber var omfattet af reglerne om kooperationsbeskatning. For at sikre et retvisende bytteforhold i fusionen, planlagde A forudgående at opskrive værdien af en ejendom til markedsværdi og at overføre selskabets kapitalkonto samt merværdien fra opskrivningen til medlemmernes individuelle driftsfondskonti. Fusionen skulle gennemføres som en skattefri omvendt lodret fusion, hvor medlemmerne i A og B ville modtage medlemsrettigheder direkte i C.

Skatterådets afgørelse

Skatterådet besvarede de stillede spørgsmål som følger:

  • Kapitalreguleringer før fusionen: Skatterådet fandt, at A's overførsel af selskabets kapitalkonto og opskrevne ejendomsværdier til medlemmernes individuelle driftsfondskonti ikke havde konsekvenser for selskabets status som kooperationsbeskattet efter Selskabsskatteloven § 1, stk. 1, nr. 3. Ligeledes ville disse bogføringsmæssige reguleringer ikke udløse beskatning hos medlemmerne, da de ikke fik en aktuel ret til udbetaling. Beskatning ville først ske ved en eventuel senere udbetaling fra driftsfondskontiene.

  • Skattefri fusion: Fusionen kunne gennemføres som en skattefri omvendt lodret fusion i henhold til Fusionsskatteloven § 12, stk. 1. Det blev bekræftet, at medlemmerne i de ophørende foreninger A og B ville succedere i deres medlemsrettigheder i den fortsættende forening C, jf. Fusionsskatteloven § 11. Betingelsen om vederlæggelse i Fusionsskatteloven § 2 var opfyldt, og med henvisning til praksis, bl.a. , var det ikke nødvendigt at nyudstede andelsbeviser.

  • Aktiviteter efter fusionen: Skatterådet tog stilling til to mulige aktiviteter for den fusionerede forening:

    • Udlån til medlemmer: Det blev godkendt, at den fusionerede forening kunne yde lån af overskydende likviditet til medlemmer. Lånene skulle være øremærket til investeringer, der understøttede det nye fælles koncept (f.eks. facadeskilte, markedsføring, IT-udstyr). Denne aktivitet blev anset for at ligge inden for det kooperative formål, da den fremmede medlemmernes deltagelse og kædens konsolidering, jf. praksis i bl.a. .
    • Udlejning/leasing til medlemmer: Det blev afvist, at foreningen kunne bevare sin kooperationsbeskatning, hvis den anvendte likviditet til at indkøbe aktiver (facadeskilte, IT-udstyr) med henblik på at udleje eller lease dem til medlemmerne. Skatterådet fandt, at denne aktivitet ikke kunne anses for et "tilfældigt biprodukt" af den kooperative virksomhed, men derimod en selvstændig finansieringsvirksomhed, som ikke var i "nøje overensstemmelse" med formålet i selskabsskatteloven.

Lignende afgørelser