Command Palette

Search for a command to run...

Kommunalt tilskud til idrætshaller er momsfritaget

Dato

8. januar 2013

Sagsnr

12-152177

Emne

Moms og lønsumsafgift

Type

Bindende svar

Henvisning

Dokument

Kommunens tilskud til idrætshaller er momsfritaget, da det falder uden for momslovens anvendelsesområde. Spørgsmålet omhandlede, hvorvidt tilskud fra kommunen til idrætshaller i henhold til en ny tilskudsmodel var momspligtigt. Ligningsrådet fastslog, at tilskuddet er momsfritaget. Kommunen ønskede at vide, om tilskuddet var momsfritaget, da det blev anset for at ligge uden for momslovens anvendelsesområde. Ligningsrådet svarede bekræftende. Kommunen har vedtaget en ny tilskudsmodel for støtte til idrætshaller efter dialog med idrætshaller, foreninger og skoler. Modellen skal sikre øget aktivitet, sund økonomi, bedre lokaleudnyttelse og drift efter forretningsmæssige principper. Tilskuddet beregnes som et basistilskud og et variabelt tilskud afhængigt af udlejning til foreninger samt mindre beløb baseret på fastsatte kriterier. Det samlede tilskud opgøres på baggrund af deltilskud, men der gives ét samlet tilskud med en specificeret tilsagnsmeddelelse. Kommunen giver tilskud for at sikre kulturelle og almennyttige tilbud samt profilere kommunen. Tilskuddet skal sikre et fornuftigt økonomisk grundlag for idrætshallerne. Tilskuddet opgøres dels som et fast basistilskud, der varierer efter hallens størrelse og antallet af tilknyttede skoler, dels som et variabelt tilskud baseret på foreningstimer, og dels på baggrund af små tilskud, der tildeles, når visse betingelser er opfyldt. Der er dog alene tale om en metode til beregning af tilskuddet. Kommunen ønsker at fordele midlerne efter fastlagte kriterier og tilskynde idrætshallerne til at arbejde for et højere aktivitetsniveau.

Kommunens Argumentation

Kommunen argumenterede for, at tilskuddet ikke udgør et vederlag for en leverance og derfor ikke er omfattet af momslovens anvendelsesområde. Kommunen henviste til Momsloven § 27, stk. 1, hvorefter momsgrundlaget ved levering af varer og ydelser udgør vederlaget, herunder tilskud, der er forbundet med varens eller ydelsens pris. Kommunen anførte, at der ikke er en direkte sammenhæng mellem den aktuelle anvendelse og det givne tilskud, da tilskuddet for 2012 fastlægges på baggrund af tidligere års anvendelse. Kommunen mente, at den del af tilskuddet, der benævnes basistilskud, kan sidestilles med et anlægstilskud, idet idrætshallerne får betalt deres ydelser til de langfristede lån samt betaling til vedligeholdelse af faciliteterne.

Skatteministeriets Begrundelse

Skatteministeriet fandt, at tilskuddene ikke udgør vederlag for en ydelse, som idrætshallerne leverer til kommunen. Ministeriet lagde vægt på, at idrætshallerne leverer ydelser til brugerne af hallerne, og at prisen herfor ikke er direkte forbundet med størrelsen af tilskuddet. Formålet med tilskuddene er at sikre de nødvendige kulturelle og almennyttige udbud i kommunen samt faciliteter til fysisk aktivitet. Ministeriet fremhævede, at der ikke er en direkte sammenhæng mellem tilskuddene og de vederlag, brugerne betaler for benyttelse af hallerne. Skatteministeriet henviste til Momsloven § 4, stk. 1, hvorefter der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, og konkluderede, at kommunens tilskud efter den beskrevne tilskudsmodel ikke kan anses for at være vederlag for en ydelse, og at forholdet derfor falder uden for momslovens anvendelsesområde.

Skatterådets Afgørelse

Skatterådet tiltrådte Skatteministeriets indstilling og begrundelse og afgjorde, at tilskuddet er momsfritaget.

Lignende afgørelser