Splitleasing medfører ikke beskatning af fri bil
Dato
2. november 2011
Sagsnr
11-107647
Emne
Skat
Type
Bindende svar
Henvisning
Dokument
Spørger ønskede Skatterådets bekræftelse på, at en splitleasingordning, som beskrevet i anmodningen, ikke ville medføre beskatning af fri bil for medarbejderen i henhold til Ligningsloven § 16, stk. 4. Skatterådet bekræftede, at dette var tilfældet. Selskabet driver virksomhed indenfor leasing og finansiering af biler, og splitleasingaftalen er indgået for at minimere driftsudgifter og undgå beskatning af fri bil for den ansatte.
Faktiske forhold
- Der indgås to separate leasingaftaler: én mellem arbejdsgiver og leasinggiver, og én mellem arbejdstager og leasinggiver.
- Der er ingen forpligtelser mellem leasingtagerne, og hver part kan opsige sin aftale.
- Udgifter til bilen (finansiering, drift, brændstof, vedligeholdelse, forsikring, vægtafgift mv.) fordeles proportionalt med de faktisk kørte kilometer.
- Leasingtagerne skal føre et detaljeret kørselsregnskab efter de skattemæssigt godkendte principper.
- Leasinggiver kan kontrollere kørebogen via bilens triptæller og værkstedsregninger.
- Leasinggiver opkræver leasingydelsen og foretager løbende regulering baseret på det faktiske kørselsmønster.
Begrundelse
Skatteministeriet bemærkede, at beskatning af fri bil finder sted, hvis en ansat benytter en arbejdsgivers leasede bil til ikke-erhvervsmæssig kørsel. Dog kan arbejdsgiver og ansat indgå selvstændige leasingaftaler uden beskatning af firmabil, hvis visse betingelser er opfyldt, jf. og .
Disse betingelser inkluderer:
- Separate skriftlige aftaler mellem leasingselskab og henholdsvis arbejdsgiver og ansat.
- Proportional fordeling af udgifter baseret på faktisk kørte kilometer.
- Direkte betaling af leasingydelse til leasingselskabet fra hver part.
- Hver part hæfter kun for egne forpligtelser.
- Detaljeret kørselsregnskab svarende til kravene for skattefri kørselsgodtgørelse.
Skatteministeriet fandt, at praksis for splitleasing også gælder, når aftaleparterne er en hovedaktionær og et af denne kontrolleret selskab. På grund af interessefællesskabet stilles der dog strenge krav til overholdelsen af betingelserne, især kørselsregnskabet. Da de beskrevne aftaler opfylder de tidligere fastsatte kriterier, indstillede Skatteministeriet, at spørgsmålet besvares bekræftende.
Lovgrundlag
Skatteministeriet henviste til Statsskatteloven § 4 og Ligningsloven § 16, stk. 1 vedrørende beskatning af personalegoder.
Lignende afgørelser