Command Palette

Search for a command to run...

Skatterådet godkender deleleasingkoncept med nye vilkår

Dato

25. januar 2023

Sagsnr

22-0715339

Emne

Skat

Type

Bindende svar

Henvisning

Dokument

Lovreferencer

Skatterådet har bekræftet, at et deleleasingkoncept udbudt af H1 ApS ikke medfører, at en medarbejder skal beskattes af fri bil efter Ligningsloven § 16, stk. 4. Afgørelsen er en fornyelse af et tidligere bindende svar () og tager højde for nye leasingkontrakter. Konceptet bygger på, at leasingselskabet indgår to separate og identiske leasingaftaler: én med arbejdsgiveren for den erhvervsmæssige kørsel og én med medarbejderen for den private kørsel.

Betingelser for at undgå beskatning

Skatterådet lagde vægt på, at der skal være "vandtætte skotter" mellem de to leasingaftaler. Følgende betingelser blev anset for opfyldt i det fremlagte koncept:

Separate og uafhængige aftaler

Et afgørende punkt var, at de nye kontrakter, i modsætning til i sagen , ikke længere giver leasingselskabet (H1 ApS) ret til at opsige den ene aftale, blot fordi den anden ophører. Leasingselskabet kan kun opsige en aftale ved misligholdelse. Dette sikrer, at aftalerne er reelt uafhængige af hinanden. Ved finansiel leasing er leasingtager forpligtet til at købe bilen eller anvise en køber ved aftalens udløb. Skatterådet fandt, at dette vilkår ikke i sig selv udløser beskatning, forudsat at en eventuel gevinst eller et tab ved salget fordeles mellem arbejdsgiver og medarbejder i overensstemmelse med det samlede kørselsregnskab.

Fordeling af omkostninger

Alle omkostninger, inklusive den ekstraordinære førstegangsydelse og samtlige driftsudgifter (brændstof, forsikring, ejerafgift mv.), betales af leasingselskabet H1 ApS. Herefter fordeles omkostningerne månedligt mellem arbejdsgiver og medarbejder. Fordelingen sker på baggrund af den akkumulerede faktiske kørselsfordeling, hvilket sikrer, at betalingerne til enhver tid afspejler den reelle brug af bilen. Det er en betingelse, at der føres en detaljeret elektronisk kørebog (GPS-baseret), som præcist dokumenterer fordelingen mellem privat og erhvervsmæssig kørsel. Skattestyrelsen præciserede, at udgifter som fartbøder og parkeringsafgifter ikke er driftsomkostninger. Disse skal afholdes af den part, der har pådraget sig udgiften, og må ikke fordeles som en del af leasingarrangementet.

Medarbejderens udlæg for leasingselskabet

Skatterådet bekræftede, at det ikke udløser beskatning af fri bil, hvis medarbejderen i helt ekstraordinære tilfælde (f.eks. ved uforudsete reparationer i udlandet) må afholde en udgift på vegne af leasingselskabet. Dette forudsætter, at:

  • Der er tale om en undtagelsessituation.
  • Medarbejderen får refunderet udlægget af leasingselskabet uden unødigt ophold.
  • Omkostningen efterfølgende fordeles korrekt mellem arbejdsgiver og medarbejder af leasingselskabet.

Lignende afgørelser