Command Palette

Search for a command to run...

Momspligt af kontingent til forening

Dato

1. marts 2011

Sagsnr

10-144855

Emne

Moms og lønsumsafgift

Type

Bindende svar

Henvisning

Dokument

Spørger er en forening, der yder ansættelsesretlig beskyttelse og vejledning til medlemmer af en A-kasse. Foreningen ønskede at få bekræftet, at de var fritaget for moms af kontingentindbetalingerne fra medlemmerne. Skatterådet afviste anmodningen. Rådet fandt, at foreningen leverede momspligtige ydelser mod vederlag, og at betingelserne for momsfritagelse ikke var opfyldt. Skatterådet fandt heller ikke, at foreningen kunne anses som en fagforening i momslovens forstand. Endeligt fandt Skatterådet, at foreningens aktiviteter ikke kunne sidestilles med forsikringsvirksomhed.

Spørgsmål

  1. Kan Skatterådet bekræfte, at spørger er fritaget for at betale moms af kontingentindbetalingerne fra medlemmerne, idet foreningen ikke i Momsloven § 4 forstand leverer konkrete ydelser til medlemmerne mod vederlag?
  2. Hvis nej, kan Skatterådet da bekræfte, at spørger som faglig forening er omfattet af Momsloven § 13, stk. 1, nr. 4 og derfor er fritaget for at betale moms af kontingentindbetalingerne?
  3. Hvis nej til spørgsmål 1 og 2, kan Skatterådet da bekræfte, at foreningen er fritaget for at betale moms af kontingentindbetalingerne, da forholdet er omfattet af Momsloven § 13, stk. 1, nr. 10 om forsikrings- og genforsikringsvirksomhed?

Svar fra Skatterådet

  1. Nej
  2. Nej
  3. Nej

Faktiske forhold

  • Spørger er en forening stiftet af bestyrelsesmedlemmer fra en A-kasse.
  • Formålet er at yde ansættelsesretlig beskyttelse og vejledning til A-kassens medlemmer.
  • Kun medlemmer af A-kassen kan optages i foreningen.
  • Foreningen yder rådgivning om fag- og ansættelsesretlige spørgsmål.
  • Medlemmerne betaler et fast kontingent på 50 kr. pr. måned.
  • Der er en karensperiode på 6 måneder, før medlemmer kan opnå støtte.
  • Spørger har modtaget bindende svar fra SKAT om fradragsret for kontingentindbetalinger efter ligningslovens § 13.
  • Foreningen er momsregistreret og afregner moms af reklameindtægter.

Spørgers opfattelse

  • Foreningen mener ikke, at der er en direkte sammenhæng mellem det betalte kontingent og den bistand, medlemmerne eventuelt modtager, og at der derfor ikke er tale om levering af en ydelse mod vederlag i Momsloven § 4 forstand.
  • Hvis Skatteministeriet vurderer, at foreningen leverer ydelser mod vederlag, bør kontingentet momsfritages efter Momsloven § 13, stk. 1, nr. 4, da foreningen har et fagforeningsmæssigt formål.
  • Hvis Skatteministeriet ikke anerkender momsfritagelse efter de to første punkter, bør kontingentet fritages efter Momsloven § 13, stk. 1, nr. 10, da medlemmets kontingent kan betragtes som en forudbetalt præmie, der dækker udgifter i tilfælde af en ansættelsesretlig konflikt.

SKATs indstilling og begrundelse

  • SKAT finder, at foreningens kontingenter kan karakteriseres som et vederlag for levering af ydelser i form af rådgivning.
  • SKAT finder, at foreningen er momspligtig efter Momsloven § 3, stk. 1 og leverer ydelser mod vederlag efter Momsloven § 4, stk. 1.
  • SKAT finder, at spørgers formål er af fagforeningsmæssig karakter, og at spørger dermed er omfattet af momsfritagelsen i Momsloven § 13, stk. 1, nr. 4.
  • SKAT finder ikke, at spørgers ydelser til sine medlemmer kan betegnes som forsikringsvirksomhed.

Skatterådets afgørelse og begrundelse

Skatterådet var ikke enig i Skatteministeriets indstilling vedrørende spørgsmål 2.

Skatterådet fandt ikke, at spørger repræsenterede medlemmernes fælles interesser, eller repræsenterede medlemmerne samlet i forbindelse med for eksempel overenskomstforhandlinger eller lignende. Rådet lagde vægt på EU-domstolens præmisser i sag C-149/97, The Institute of the Motor Industry, om at en forening skal repræsentere medlemmernes fælles interesser og repræsentere medlemmerne samlet over for tredjemand, herunder offentlige myndigheder, for at dens formål kan anses for at være af fagforeningsmæssig karakter og dermed være momsfritaget.

Skatterådet fandt ikke, at dette var tilfældet for spørger, der alene ydede individuel rådgivning til de enkelte medlemmer. Det fremgik ikke af spørgers vedtægter, at spørger på nogen måde kunne forhandle, agere eller på anden måde repræsentere medlemmerne samlet.

Skatterådet fandt på den baggrund ikke, at spørger kunne betegnes som en fagforening i momslovens forstand, og derfor ikke var omfattet af momsfritagelsen i Momsloven § 13, stk. 1, nr. 4.

Skatterådet tiltrådte Skatteministeriets indstilling og begrundelse vedrørende spørgsmål 1 og 3.

Lignende afgørelser