Fri kantine mod kontantlønnedgang
Dato
1. juli 2010
Sagsnr
09-005728
Emne
Moms og lønsumsafgift
Type
Bindende svar
Henvisning
Dokument
A ønskede at etablere en kontantlønsordning, hvor medarbejdernes bruttoløn reduceres med 304 kr. pr. måned (2008-priser) for at få adgang til fri kantine. Ligningsrådet skulle tage stilling til de skatte- og momsmæssige konsekvenser heraf. Det er oplyst, at medarbejdernes kontantløn vil blive reduceret med 304 kr. pr. måned (2008 priser), uanset om medarbejderen spiser hver dag i kantinen. Det bemærkes, at der fortsat vil blive beregnet feriepenge og pensionsbidrag af den oprindelige kontantløn før reducering med beløbet på 304 kr. Medarbejdere ansat før 1. januar 2003 kan undlade at tilmelde sig ordningen. Ligningsrådet fandt, at værdien af fri kantine kunne fastsættes til 304 kr. pr. måned pr. medarbejder, og at adgangen til fri kantine i forbindelse med nedgangen i kontantløn udgør en transaktion, hvor der foretages levering mod vederlag, jf. Momsloven § 4. Virksomheden har fradragsret for moms for varer indkøbt udelukkende til brug for den fri kantine.
Skattemæssige aspekter
I henhold til Ligningsloven § 16, stk. 1 og Statsskatteloven § 4 skal medarbejdere beskattes af sparet privatforbrug, når de modtager goder som led i et ansættelsesforhold. Værdien af fri kantine fastsættes som medarbejderens besparelse i den almindelige privatudgift, jf. Ligningsloven § 16, stk. 3. Kontantlønstræk anses ikke for egenbetaling, da egenbetaling skal ske af beskattede midler.
SKAT bemærkede, at en række betingelser skal være opfyldt for, at skattemyndighederne ikke tilsidesætter en aftale om kontantlønnedgang:
- Der skal foreligge en ændret vederlagsaftale med reel fremadrettet nedgang i kontantlønnen.
- Overenskomster skal rumme den ændrede vederlagsaftale.
- Reduktionen skal løbe over en hel lønaftaleperiode (som hovedregel mindst 12 måneder).
- Et allerede erhvervet krav på kontant løn kan ikke konverteres til en naturalieydelse uden at være i strid med Kildeskatteloven § 46, stk. 3.
- Arbejdsgiveren skal have økonomisk risiko.
- Arbejdsgiveren skal rent faktisk stille godet til rådighed.
- Der skal være tale om en frivillig aftale.
Momsmæssige aspekter
For at der foreligger levering mod vederlag i momsmæssig forstand, skal følgende vurderes:
- Driver virksomheden økonomisk virksomhed, jf. Momsloven § 3?
- Foreligger der en aftale mellem parterne, der betinger gensidig udveksling?
- Foreligger der en sammenhæng mellem nedgangen i kontantlønnen og personalets adgang til kantinen?
SKAT fandt, at kantinedrift anses for økonomisk virksomhed. Der foreligger en aftale, hvis medarbejderne accepterer en nedsættelse af kontantlønnen for at få adgang til kantinen. Der er sammenhæng mellem nedgangen i kontantlønnen og adgangen til kantinen, uanset om den enkelte medarbejder rent faktisk benytter kantinen.
Lignende afgørelser