Command Palette

Search for a command to run...

Tonnageskat ved overførsel af rederiaktiviteter

Dato

17. juni 2010

Sagsnr

09-173202

Emne

Skat

Type

Bindende svar

Henvisning

Dokument

Et norsk aktieselskab (A) ønskede at etablere et dansk datterselskab for at overføre rederiaktiviteter, herunder skibe og byggekontrakter. Sagen omhandlede, hvorvidt det danske selskab ville være omfattet af tonnageskatteordningen, og hvordan gevinster og tab på skibe under konstruktion skulle behandles. Ligningsrådet bekræftede, at det danske selskab kunne anvende tonnageskatteordningen, og at gevinster og tab på skibene under konstruktion kunne medregnes til den tonnagebeskattede indkomst.

Faktiske forhold

  • A er et norsk aktieselskab, der sammen med en svensk partner har etableret et joint venture, C AS.
  • C AS har indgået aftaler om bygning af fire skibe, herunder Skib 1 og Skib 2.
  • A har besluttet at overtage Skib 1 og Skib 2 i forbindelse med opløsningen af joint venturet.
  • A ejer også 100 % af aktierne i det norske selskab D AS, der ejer og driver skibet “D”.
  • Skib 3 vil blive overført til det af A ejede danske datterselskab.
  • Aftalerne med det spanske skibsværft indgår i en skatte-lease struktur.
  • G AB har fået tiltransporteret alle væsentlige rettigheder og forpligtelser i henhold til byggekontrakterne.
  • Det er planen at overføre alle G AB's rettigheder vedrørende de to endnu ikke færdigbyggede skibe til det danske aktie- eller anpartsselskab.

Spørgsmål

  1. Vil et dansk aktie- eller anpartsselskab, der overtager rederiaktiviteterne, være omfattet af tonnageskatteordningen?
  2. Vil gevinster og tab på de to skibe under konstruktion kunne medregnes til det danske selskabs tonnagebeskattede indkomst?
  3. Vil gevinster og tab på købe- og salgsretter i bareboat-aftalerne kunne medregnes til det danske selskabs tonnagebeskattede indkomst?
  4. Hvis spørgsmål 3 besvares benægtende, vil eventuelle gevinster og tab på købe- og salgsretterne ikke være undergivet lagerbeskatning i medfør af kursgevinstlovens § 29?

Spørgers opfattelse

  • Spørger mente, at betingelserne for at anvende tonnageskatteordningen var opfyldt.
  • Skibene opfylder betingelsen om bruttotonnage på 20 t eller derover.
  • Skib 3 vil være ejet eller lejet af det danske selskab.
  • Skibene vil strategisk og forretningsmæssigt blive drevet fra Danmark.
  • Aftalegrundlaget vedrørende de to endnu ikke færdigbyggede skibe er udformet således, at G AB i skattemæssig henseende er ejer af byggekontrakterne.

SKATs indstilling

  • SKAT indstillede, at det danske selskab ud fra en samlet vurdering vil kunne omfattes af den danske tonnageskatteordning.
  • SKAT fandt, at realiteten i aftalekomplekset er, at G AB er stillet som bygherre, og dermed kan G AB anses for i skattemæssig henseende at være ejer af skibsbygningskontrakterne og skibene.
  • SKAT henviste til Tonnageskatteloven § 10, stk. 2 vedrørende indkomst ved afhændelse af skibe.
  • SKAT henviste til Tonnageskatteloven § 6 vedrørende betingelserne for tonnagebeskatning.

Skatterådets afgørelse

  • Skatterådet tiltrådte SKATs indstilling og begrundelse.
  • Spørgsmål 1 blev besvaret med "Ja".
  • Spørgsmål 2 blev besvaret med "Ja".
  • Spørgsmål 3 og 4 bortfaldt.

Lignende afgørelser