Command Palette

Search for a command to run...

Ingen fast driftssted ved udlejning af arbejdskraft

Dato

6. april 2010

Sagsnr

09-166871

Emne

Skat

Type

Bindende svar

Henvisning

Dokument

Selskabet ønskede at vide, om udlejning af arbejdskraft i Kina ville medføre fast driftssted i Kina. Skatterådet fastslog, at dette ikke var tilfældet, da selskabet ledes fra Danmark, og de kinesiske medarbejdere udfører arbejdet for de kinesiske virksomheder, de er udlejet til, og ikke for det danske selskab.

Faktiske forhold

  • Selskabet planlægger at finde veluddannet arbejdskraft i Vestkina og udleje dem til vestlige virksomheder i Beijing.
  • Aktiviteten styres fra København, og selskabet vil ikke have kontor i Beijing.
  • Arbejdskraften ansættes af selskabet efter annoncering i Kina og udlejes til virksomheder i Beijing.
  • Fakturaer sendes direkte fra selskabet i Danmark, inklusive formidlingsprovision og løn til de kinesiske medarbejdere.
  • Alle kontrakter underskrives i Danmark, og ingen i Kina har fuldmagt til at handle på selskabets vegne.

Spørgers opfattelse

Spørger mente, at aktiviteten ville medføre fast driftssted i Kina, da den indtægtsgivende aktivitet udføres af personer med hjemsted i Kina. Spørger henviste til Selskabsskatteloven § 8, stk. 2.

SKATs indstilling og begrundelse

SKAT fandt, at selskabet ikke har fast driftssted i Kina, da tjenesteydelsen (formidling/udleje af arbejdskraft) leveres fra Danmark. De kinesiske medarbejdere udøver ikke selskabets virksomhed i Kina, men derimod de kinesiske virksomheders virksomhed. SKAT henviste til Selskabsskatteloven § 2, stk. 1.

SKAT henviste til, at begrebet "fast driftssted" fortolkes i overensstemmelse med artikel 5 i OECD's Modeloverenskomst, jf. Højesteretsdom af 25/6 1996 (TfS 1996.532.HR).

SKAT bemærkede, at ifølge artikel 5, stk. 3, litra c, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Kina og Danmark, kan levering af tjenesteydelser udgøre et fast driftssted, hvis aktiviteten varer mere end 6 måneder inden for en 12-måneders periode. Dette fandtes dog ikke relevant i den konkrete situation.

SKAT henviste desuden til kommentarerne til artikel 15 i OECD's Modeloverenskomst vedrørende arbejdsudleje.

Skatterådets afgørelse

Skatterådet fulgte SKATs indstilling og afgjorde, at selskabet ikke får fast driftssted i Kina via den pågældende udlejningsaktivitet.

Lignende afgørelser