Netværkstur for sponsorer er skattepligtig
Dato
29. juni 2009
Sagsnr
09-049525
Emne
Skat
Type
Bindende svar
Henvisning
Dokument
Lovreferencer
Ligningsrådet har truffet afgørelse om, at deltagelse i en netværkstur for sponsorer arrangeret af en fodboldklub ikke kan anses for at være forretningsmæssig uden skattemæssige konsekvenser for deltagerne. Dette gælder uanset om der betales særskilt for indgangsbilletten til en fodboldkamp under turen.
Faktiske forhold
Fodboldklubben inviterer udvalgte sponsorer på en årlig sponsortur til en europæisk by. Formålet er at skabe forbindelse mellem sponsorerne gennem networking. Virksomhederne får mulighed for at præsentere sig, og der arrangeres aktiviteter for at udbygge netværket. En fodboldkamp er en del af programmet, men deltagerne skal selv betale for billetten. Cirka 120 personer fra omkring 50 virksomheder deltager.
Spørgers opfattelse
Spørger anser netværksturen for at være erhvervsmæssig, da den er struktureret med det primære formål at skabe kontakt mellem virksomheder, som de ellers ikke ville have adgang til. Spørger mener, at dette udvider grundlaget for virksomhederne og styrker deres udvikling. Deltagelse i netværksturen er et element, som virksomhederne selv vælger som del af deres sponsorat.
SKATs indstilling og begrundelse
SKAT finder, at rejsen modtages som en aftalt ydelse i en sponsoraftale, men at formålet med rejsen (networking) ikke anses for en egentlig forretningsmæssig begrundelse. Det fremgår af Ligningsloven § 16, stk. 1, at vederlag i form af formuegoder af pengeværdi medregnes ved opgørelsen af den ansattes skattepligtige indkomst. SKAT vurderer, at der er tale om et rejseprogram af generel karakter med et turistmæssigt islæt, og at deltagelse derfor er et skattepligtigt personalegode for deltagerne. SKAT henviser til hvor en firmarejse til Prag blev anset for at have overvejende turistmæssig karakter.
Skatterådets afgørelse
Skatterådet tiltrådte SKATs afgørelse og begrundelse.
Lignende afgørelser