Command Palette

Search for a command to run...

Fradrag for donationer via SMS-reklamer

Dato

19. december 2008

Sagsnr

08-105503

Emne

Skat

Type

Bindende svar

Henvisning

Dokument

S påtænker at tilbyde en mobilservice, hvor der via SMS sendes reklamer til forbrugere. En del af dækningsbidraget vil gå til foreninger/organisationer valgt af S og forbrugeren. Hvis forbrugeren ikke har valgt en forening, går beløbet til en pulje, hvor der trækkes lod mellem foreninger valgt af S. Spørgsmålet er, om S har fradragsret for disse beløb, og om der er indberetningspligt.

Faktiske forhold

  • S indgår aftaler med detailhandlere om SMS-reklamer til potentielle kunder.
  • En del af det variable honorar (1 kr. pr. SMS) afleveres til en forening/organisation.
  • Foreningerne gør deres medlemmer opmærksomme på muligheden for at støtte foreningen ved at tilmelde sig SMS-ordningen.

Spørgers opfattelse

  • Beløbet, der betales til foreninger, er markedsføringsomkostninger og dermed fradragsberettiget efter Statsskatteloven § 6, stk. 1, litra a.
  • Der er ingen indberetningspligt, da forbrugerne giver afkald på indtægten til fordel for foreningen.

SKATs indstilling

  • Udgiften til foreningerne tjener S's løbende indkomsterhvervelse i form af markedsføring.
  • Kunderne vælger S, fordi en del af overskuddet går til lokale foreninger.
  • Detailhandlerne er sikre på at nå forbrugerne, der er tilknyttet foreningerne.
  • S betragtes som rette udgiftsholder, da S udvælger foreningerne.
  • Der er ikke indberetningspligt efter Skattekontrolloven § 7, da forbrugeren ikke har fået beløbet stillet i udsigt.

Skatterådets afgørelse

Skatterådet tilsluttede sig SKATs indstilling og begrundelse.

Skatterådet fandt, at S har fradragsret efter Statsskatteloven § 6, stk. 1, litra a for betalinger til foreninger/organisationer, og at der ikke er indberetningspligt efter Skattekontrolloven § 7.

Lignende afgørelser