Command Palette

Search for a command to run...

Sag om restkrav for stevedorearbejde og erstatningskrav for forsinkelse

Dato

11. januar 2000

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Bent RasmussenClaus Forum PetersenFrede Kristiansen

Parter

Københavns Havn (Adv. Eskil Trolle)
mod1) Triship A/S    (Adv. Ulla Fabricius)2) Canadian Forest Navigation Company Ltd.    (Adv. Ulla Fabricius)

Lovreferencer

Sagen omhandler en tvist mellem Københavns Havn (sagsøger) og Triship A/S (sagsøgte 1) samt Canadian Forest Navigation Company Ltd. (sagsøgte 2) vedrørende et restkrav for stevedorearbejde og materialer udført på M/S MINA CEBI i marts 1997. Canadian Forest havde desuden nedlagt en selvstændig påstand om erstatning fra Københavns Havn for fejl og forsømmelser, der forsinkede skibets afgang.

Baggrund for tvisten

I marts 1997 kontaktede Triship A/S, som dansk agent for Canadian Forest, Københavns Havn for at indhente priser på stevedorearbejde for M/S MINA CEBI. En telefax fra Triship til Canadian Forest den 14. marts 1997 indeholdt et estimat på DKK 71.075,00 for lastning og surring. Den 18. marts 1997 blev der afholdt et møde hos Københavns Havn, hvor arbejdet blev drøftet. Stevedorerne undervurderede angiveligt omfanget af surringsarbejdet.

Arbejdets udførelse og forsinkelse

Lastningen af godset, primært brugte konstruktionsdele og maskineri, påbegyndtes den 26. marts 1997 kl. 08.00. Arbejdet med lastning var færdigt den 27. marts 1997 kl. 00.10, men surringsarbejdet var ikke tilendebragt. Skibets besætning måtte overtage og færdiggøre surringen den 28. marts 1997 kl. 08.30, hvorefter skibet afsejlede kl. 13.00. Rapporter fra skibets surveyor, Francis de Lauwer, og andre vidner pegede på, at stevedorefirmaet havde undervurderet surringsarbejdet og manglede tilstrækkeligt materiale og kvalificeret mandskab.

Fakturering og indsigelser

Københavns Havn fremsendte en faktura på DKK 288.905,00 til Triship A/S. Canadian Forest bestred dele af fakturaen, især vedrørende "shifting" poster, overtid og priser på surringsmaterialer, og mente, at den korrekte pris for lashing materials skulle være DKK 79.750,00. Triship A/S overførte DKK 123.333,43 til Københavns Havn, hvorefter Københavns Havn rykkede for det resterende beløb på DKK 165.725,00.

Parternes påstande

  • Københavns Havn nedlagde påstand om, at Triship A/S og Canadian Forest solidarisk, subsidiært alternativt, skulle betale DKK 165.571,57 med tillæg af renter.
  • Triship A/S og Canadian Forest nedlagde påstand om frifindelse.
  • Canadian Forest nedlagde selvstændig påstand om, at Københavns Havn skulle betale erstatning svarende til USD 48.187,31 med tillæg af renter for forsinkelse af skibets afgang.

Retsgrundlag

Sagen involverede fortolkning af Dansk Stevedoreforenings Almindelige Bestemmelser § 1, § 3, stk. 2, § 11, § 19, § 35 og § 36, som regulerer aftaler med stevedoreforeningen, stevedorens ret til godtgørelse, ordregivers pligt og ansvar, samt panteret.

Retten frifandt Triship A/S, da det blev anerkendt, at Triship alene handlede som fuldmægtig (agent) for Canadian Forest, og at en agent efter dansk rets almindelige regler ikke hæfter for principalens skyld. De påberåbte stevedoreregler ændrede ikke ved dette.

Københavns Havns krav

Retten fandt, at Københavns Havn var berettiget til dele af sit krav mod Canadian Forest. Nedenstående tabel opsummerer de bestridte poster og rettens afgørelse:

PostKøbenhavns Havns krav (DKK)Rettens afgørelse (DKK)
Lastning af gods (666 tons)33.300,0033.300,00
"Shifting" poster8.180,000,00
Overtid (lashing/loading)94.080,0094.080,00
Surringsmaterialer105.110,0081.500,00
Samlet godkendt beløb for bestridte poster240.670,00208.880,00

Samlet set fandt retten, at Københavns Havn var berettiget til at kræve betaling for stevedorearbejdet med i alt DKK 257.115,00. Da Canadian Forest allerede havde betalt DKK 123.333,43, resterede et beløb på DKK 133.781,57, som Canadian Forest blev dømt til at betale til Københavns Havn med tillæg af renter.

Canadian Forests modkrav

Københavns Havn blev frifundet for Canadian Forests selvstændige erstatningspåstand, da det ikke blev godtgjort, at Københavns Havns stevedorearbejde var behæftet med ansvarspådragende fejl eller mangler.

Sagsomkostninger

  • Københavns Havn skulle betale DKK 16.000,00 i sagsomkostninger til Triship A/S.
  • Canadian Forest Navigation Company Ltd. skulle betale DKK 33.000,00 i sagsomkostninger til Københavns Havn.

Lignende afgørelser