Værnetingsspørgsmål i sag om temperaturskader på frosne rejer under transport fra Nuuk til Tokyo
Dato
19. november 2004
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Frede KristiansenHelle LehmannMette Christensen
Parter
modKawasaki Kisen Kaisha Ltd. ("K"-LINE) (advokat Jes Anker Mikkelsen)
Lovreferencer
Sagen omhandler spørgsmålet om værneting i Danmark for en sag vedrørende temperaturskader på et parti frosne rejer, der blev transporteret fra Nuuk til Tokyo. Sagsøger, Codan Forsikring A/S, nedlagde påstand om, at sagen skulle fremmes i Danmark, mens modparten, Kawasaki Kisen Kaisha Ltd. ("K"-LINE), påstod afvisning af sagen grundet manglende værneting. Spørgsmålet om værneting blev særskilt behandlet i henhold til Retsplejeloven § 253, stk. 1.
Transportforløb og skade
Transporten af de frosne rejer, fordelt på 6 containere med i alt 15.853 kartoner, forløb som følger:
Strækning | Transportør | Transportmiddel | Datoer |
---|---|---|---|
Nuuk til Aalborg | Royal Arctic Line A/S | Skib | 3.-10. april 2001 |
Aalborg til Bremerhaven | "K"-LINE | Lastbil | 18.-20. april 2001 |
Bremerhaven til Tokyo | "K"-LINE | Skib ("Brooklyn Bridge") | 20. april - 18. maj 2001 |
Ved modtagelsen i Tokyo blev det konstateret, at rejerne i fire af containerne havde været udsat for temperatursvingninger, hvilket resulterede i iskrystaller og hvide pletter. De beskadigede rejer blev solgt til en lavere pris. Codan Forsikring A/S udbetalte som vareassurandør 409.828 kr. til Royal Greenland A/S for skaden.
Kontraktsgrundlag og parternes påstande
Transporten var baseret på et konnossement udstedt af "K"-LINE i Tokyo. Konnossementet angav "Place of receipt" som Nuuk, "Port of loading" som Bremerhaven og "Port of discharge" som Tokyo. "K"-LINE var angivet som "Carrier". Konnossementet indeholdt en værnetings- og lovvalgsklausul, der fastslog, at tvister skulle afgøres i Japan under anvendelse af japansk ret.
Codans argumenter for værneting i Danmark:
- "K"-LINE havde påtaget sig at udføre en søtransport fra Aalborg til Tokyo, og transporten var omfattet af sølovens regulering, da det aftalte leveringssted var i Danmark.
- Det faktum, at transporten fra Aalborg til Bremerhaven skete som landevejstransport, var uden betydning.
- Der var værneting i Danmark i henhold til Søloven § 310, stk. 1, nr. 3, da "K"-LINE havde underskrevet konnossementet som transportør, hvilket etablerede et direkte kontraktsforhold.
- Der var tillige værneting efter Søloven § 310, stk. 1, nr. 2, idet transportaftalen var indgået i Danmark gennem "K"-LINE's agent, Scan Shipping A/S, via bookingbekræftelse og en rammeaftale.
"K"-LINEs argumenter mod værneting i Danmark:
- Der var tale om en multimodal transport, og søloven finder ikke anvendelse på den del af transporten, der foregik på landevej.
- Det aftalte leveringssted i henhold til konnossementet var Nuuk, og afleveringsstedet var Tokyo, hvorfor Søloven § 310, stk. 3 ikke fandt anvendelse.
- Leveringsstedet i henhold til Søloven § 310, stk. 1, nr. 3 skulle fortolkes som lastehavnen, hvilket i dette tilfælde var Bremerhaven, jf. Søloven § 252, stk. 2, nr. 1.
Retten fandt, at der ikke var fremlagt andre transportdokumenter, der dækkede hele transporten, end det af "K"-LINE udstedte konnossement. Retten var ikke bekendt med den transportaftale, der måtte være indgået med Royal Greenland. Den fremlagte rammeaftale vedrørte alene forholdet mellem Scan Shipping/"K"-LINE og Royal Arctic Line.
Det var ubestridt, at Royal Arctic Line A/S udførte transporten fra Nuuk til Aalborg med skib, og at "K"-LINE udførte transporten fra Aalborg til Bremerhaven med lastbil og fra Bremerhaven til Tokyo med skib. Retten fandt ikke tilstrækkeligt grundlag for at antage, at Royal Greenland A/S havde indgået to selvstændige transportaftaler. Transportaftalen med Royal Greenland måtte betragtes som en samlet transportaftale vedrørende transporten fra Nuuk til Tokyo.
Rettens vurdering af værneting
Værneting efter Søloven § 310, stk. 1, nr. 3:
- Efter konnossementets ordlyd var leveringsstedet Nuuk i Grønland.
- Retten henviste til forarbejderne til søloven (Betænkning nr. 1215 og FT 1993/94), hvoraf det fremgik, at formålet med bestemmelsen var at sikre værneting i Norden i tilfælde af gennemgangskonnossementer eller kombinerede transportdokumenter til og fra Norden.
- Retten fandt det betænkeligt at udstrække værnetingsreglen i Søloven § 310, stk. 1, nr. 3 til at gælde i en situation, hvor "K"-LINE overtog godset fra Royal Arctic Line A/S, der havde modtaget godset fra afsenderen i Nuuk og forestået søtransport til Aalborg med henblik på viderebefragtning til Tokyo via Bremerhaven.
- Derfor fandt retten ikke, at der var værneting i Danmark i medfør af Søloven § 310, stk. 1, nr. 3.
Værneting efter Søloven § 310, stk. 1, nr. 2:
- Retten fandt endvidere, at der ikke var ført bevis for, at transportaftalen var indgået i Danmark.
- Derfor var der heller ikke værneting i Danmark efter Søloven § 310, stk. 1, nr. 2.
Afgørelse
Sagen blev afvist. Codan Forsikring A/S blev pålagt at betale 25.000 kr. i sagsomkostninger til Kawasaki Kisen Kaisha Ltd.
Lignende afgørelser