Command Palette

Search for a command to run...

Sø- og Handelsretten: Erstatning for forlist skib efter ophævet certeparti – dækning af tab og sikkerhedsstillelse

Dato

25. april 2003

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Helle LehmannJens FeilbergJørn Hansen

Parter

Elite Shipping A/S under konkurs ved kuratorerne, advokat Pernille Bigaard og advokat Michael Ziegler (Advokat Peter Bang)
modH&L I/S ved Torben Palle Hansen og Rino Amato Lange (Advokat Søren Jørgensen)

Sagen omhandlede en tvist mellem Elite Shipping A/S under konkurs (sagsøger) og H&L I/S (modpart) vedrørende et deponeret beløb på 7.100.000 kr. samt afkast heraf. Beløbet var stillet som sikkerhed for Elite Shippings forpligtelser som bareboatbefragter af skibet M/V Arktis Queen, ejet af H&L.

Baggrund for tvisten

I 1997 erhvervede H&L I/S skibet M/V Arktis Queen fra Elite Shipping A/S. Samtidig indgik parterne et bareboatcerteparti for en periode på 7,5 år. Som sikkerhed for Elite Shippings forpligtelser i henhold til certepartiet deponerede Elite Shipping 7,1 mio. kr. i BG Bank til fordel for H&L. Ifølge "Pledge and Deposit Agreement" var H&L berettiget til at frigøre beløbet uden retsafgørelse ved Elite Shippings misligholdelse.

Elite Shipping anmeldte betalingsstandsning den 27. april 1999, hvilket medførte, at certepartiet blev anset for ophævet. Den 9. juli 1999 forliste Arktis Queen, og H&L modtog en totaltabserstatning fra forsikringsselskabet.

Parternes påstande og krav

Elite Shipping A/S (sagsøger) påstod:

  • H&L I/S skulle in solidum betale 7.100.000 kr. med procesrente fra 13. september 1999.
  • H&L I/S skulle anerkende, at indestående beløb på BG Bank-konto og værdipapirer i depot tilkom Elite Shipping A/S under konkurs og skulle frigives.

Elite Shipping gjorde gældende, at H&L ikke havde lidt noget tab efter modtagelsen af totaltabserstatningen og derfor var uberettiget til at tilegne sig sikkerhedsdepositummet. De anførte, at forpligtelsen til at betale hyre ville være ophørt ved skibets forlis i henhold til certepartiets bestemmelser, eller efter almindelige lejeretlige principper.

H&L I/S (modpart) påstod frifindelse og nedlagde endvidere påstand om:

  • Elite Shipping skulle anerkende, at Torben Palle Hansens og Rino Amato Langes tilgodehavender i henhold til opsagte direktørkontrakter kunne anvendes til modregning.

H&L hævdede at have krav på erstatning for mistet charterhyre og andre poster, der oversteg sikkerhedsdepositummet. De anførte, at sikkerhedsdepositummet udgjorde en konventionalbod, der skulle udbetales ved misligholdelse, uanset om H&L havde lidt et tab. De bestred, at forsikringsudbetalingen skulle reducere deres erstatningskrav, da hyrebetaling ikke var en forsikret interesse.

H&L's opgjorte krav

H&L opgjorde deres samlede krav til 21.492.134,98 kr., fordelt på:

PostBeskrivelseBeløb (kr.)
A.1Tab i perioden 27. april – 9. juli 1999 (misligholdelse)746.601,00
A.2Tab i perioden efter 9. juli 1999 (misligholdelse)5.708.738,07
A.3Krav på betaling af restancer pr. 27. april 199922.742,00
A.4Krav på betaling af meromkostninger som følge af swaptransaktionen2.066.517,21
A.5Refusion af hyreudgifter vedrørende april 1999238.249,00
B.1Krav i henhold til opsagte direktørkontrakter8.709.287,00
B.2Regreskrav vedrørende selvskyldnerkautioner for Elite Shippings forpligtelser overfor K/S DMK-Storebælt4.000.000,00

Elite Shipping bestred flere af H&L's krav og anførte, at swapomkostninger, direktørkrav og regreskrav ikke kunne modregnes i depotet, da de ikke var relateret til certepartiets forpligtelser eller ikke bestod på fristdagen i henhold til Konkursloven § 42. H&L protesterede mod den sene fremsættelse af argumentet om Konkursloven § 42.

Sø- og Handelsretten fandt, at bareboatcertepartiet blev ophævet den 27. april 1999 som følge af Elite Shippings misligholdelse. Ophævelsen medførte, at H&L ikke længere var forpligtet til at stille skibet til rådighed, og at bestemmelserne om hyrens ophør ved forlis blev uden betydning for erstatningskravet. Forliset efter ophævelsen kunne ikke medføre fradrag af erstatningssummen i tabsopgørelsen.

Rettens vurdering af H&L's krav

Retten godkendte H&L's opgørelse af tab for perioden 27. april – 9. juli 1999 (Post A.1.) og for perioden efter 9. juli 1999 (Post A.2.), idet den fandt H&L's metode for forrentning af erstatningssummen i statsobligationer med kort udløbstid korrekt. Kravet på restancer pr. 27. april 1999 (Post A.3.) og refusion af hyreudgifter for april 1999 (Post A.5.) blev også godkendt.

Retten afviste følgende krav mod sikkerhedsdepositummet:

  • Meromkostninger som følge af swaptransaktionen (Post A.4.): Disse kunne ikke gøres gældende over sikkerhedsdepositummet, da forpligtelsen til at neutralisere swapningen ikke var en fordring, der kunne kræves betalt over depotet, som var etableret til sikkerhed for forpligtelser under certepartiet.
  • Krav i henhold til direktørkontrakter (Post B.1.) og regreskrav vedrørende kautionsforpligtelser (Post B.2.): Disse krav kunne heller ikke gøres gældende i depotet, da de ikke havde sammenhæng med certepartiet. Aftalen om regreskravet udelukkede desuden regresret over for konkursboet.

Retten tillod ikke sagsøgers nye anbringende om manglende opfyldelse af modregningsbetingelserne i Konkursloven § 42, da det blev fremsat for sent under domsforhandlingen.

Endelig tabsopgørelse og afgørelse

Den samlede godkendte tabsopgørelse for H&L I/S i relation til certepartiet var:

PostBeløb (kr.)
A.1746.601,00
A.25.708.738,07
A.322.742,00
A.5238.249,00
I alt6.716.330,07

Da sikkerhedsdepositummet udgjorde 7.100.000 kr., og H&L's godkendte tab var 6.716.330,07 kr., skulle H&L I/S betale differencen på 383.669,93 kr. til Elite Shipping A/S under konkurs.

Beløbet skulle forrentes med procesrente fra den 13. september 1999.

Dommen lød:

  • H&L I/S skal inden 14 dage betale Elite Shipping A/S under konkurs 383.669,93 kr. med procesrente fra 13. september 1999.
  • H&L I/S skal anerkende, at indestående beløb på BG Bank A/S konto nr. 0205-250-57-31940 og værdipapirer samt afkast i depot nr. 096 708508 tilkommer Elite Shipping A/S under konkurs og skal frigives til denne.
  • Elite Shipping A/S under konkurs skal inden 14 dage betale H&L I/S 225.000 kr. i sagsomkostninger.

Lignende afgørelser