Sø- og Handelsretten: Sag om erstatningsansvar for fragtfører og speditør ved eksport af containere til Pakistan
Dato
30. maj 2001
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Helle LehmannJens FeilbergJørn Hansen
Parter
mod1) P&O Nedlloyd Ltd. (Adv. Jes Anker Mikkelsen) og 2) Chr. Jensens Befragtnings-
og Skibsagentur A/S (Adv. Henrik Thal Jantzen v/advokatfuldnægtig Jakob Rosing Jensen)
Sagen omhandlede et erstatningsansvar i forbindelse med eksport og reeksport af to containere med brugte lastbiler og reservedele fra Sjællands Lastvognsophug A/S (sagsøger) til Pakistan. De sagsøgte var fragtføreren P&O Nedlloyd Ltd. og speditøren Chr. Jensen Befragtnings- og Skibsagentur A/S.
Baggrund og hændelsesforløb
Sjællands Lastvognsophug, en dansk virksomhed der handler med brugte lastbiler, eksporterede to containere til Pakistan for en køber, Saeed Hussain. Chr. Jensen bookede transporten hos P&O. Da Saeed Hussain ikke betalte for godset, blev der udstedt ordrekonnossementer, hvor Sjællands Lastvognsophug var angivet som "shipper" og "to order"/"notify Chr. Jensen" som "consignee".
Problemet opstod, da Import General Manifest (IGM) for begge containere angav "Asif Impex" som "consignee/importer", hvilket var en fejl, da Sjællands Lastvognsophug ønskede at bevare kontrol over godset. Dette førte til store vanskeligheder med at frigive godset fra pakistanske myndigheder og forhindre udlevering til Asif Impex, som hævdede at have betalt for godset.
Sjællands Lastvognsophugs direktør, Jørgen Steen Jensen, foretog to rejser til Pakistan i et forsøg på at løse problemet. Under den første rejse blev der udstedt en fuldmagt til en lokal kontakt, Irfan Hussain, som senere blev forfalsket. Fuldmagten blev tilbagekaldt, og Sjællands Lastvognsophug måtte selv arbejde på at få godset frigivet med lokal bistand. Godset blev i mellemtiden udpakket og beskadiget på havnen i Port Qasim.
Efter langvarige bestræbelser lykkedes det at få godset frigivet til reeksport til Danmark. Ved ankomsten til Danmark viste surveyrapporter, at godset var beskadiget og havde en stærkt nedsat værdi. Sjællands Lastvognsophug opgjorde sit krav til kr. 1.142.791 for afholdte udgifter og værditab.
Parternes påstande og argumenter
- Sjællands Lastvognsophug påstod, at P&O og Chr. Jensen principalt solidarisk, subsidiært alternativt, skulle betale kr. 1.142.791 med procesrente. De argumenterede, at Chr. Jensen havde begået en alvorlig professionel fejl ved at indsætte Asif Impex som modtager uden afsenderens accept, og at P&O havde udvist passivitet og ikke forhindret udlevering/udpakning af godset, selvom de havde ansvaret.
- P&O Nedlloyd Ltd. påstod frifindelse, subsidiært betaling af et mindre beløb. De anførte, at de havde opfyldt deres kontraktmæssige forpligtelser ved at transportere og losse godset, og at ansvaret herefter lå hos Sjællands Lastvognsophug. De mente ikke at have handlet ansvarspådragende og havde bistået med reeksporten.
- Chr. Jensen Befragtnings- og Skibsagentur A/S påstod principalt frifindelse, subsidiært betaling af et mindre beløb. De argumenterede, at hovedårsagen til tabet var Sjællands Lastvognsophugs egen uforsigtighed ved at sende godset uden en betalende køber. De bestred, at angivelsen af Asif Impex som modtager var årsag til tabet, da Sjællands Lastvognsophug fortsat var i besiddelse af de originale konnossementer. Chr. Jensen havde desuden nedlagt en selvstændig påstand om betaling af DKK 79.099 for ydet merarbejde i sagen i henhold til NSAB 85 § 11.
Sø- og Handelsretten frifandt både P&O Nedlloyd Ltd. og Chr. Jensen Befragtnings- og Skibsagentur A/S for de af Sjællands Lastvognsophug A/S nedlagte påstande.
Rettens begrundelse for P&O Nedlloyd Ltd.'s frifindelse
Retten fandt, at P&O Nedlloyd havde opfyldt sine forpligtelser i henhold til transportaftalerne og konnossementerne ved at transportere og losse godset i Port Qasim. Rederiet havde pligt til at afvente, at den berettigede tog levering, men havde ikke pligt til at holde opsyn med containerne i længere tid. Der var ikke grundlag for at antage, at udpakningen af containerne var foretaget af P&O eller på deres foranledning. P&O havde i tilstrækkeligt omfang bistået Sjællands Lastvognsophug med reeksporten og havde ikke handlet ansvarspådragende.
Rettens begrundelse for Chr. Jensen Befragtnings- og Skibsagentur A/S' frifindelse
Retten lagde vægt på, at hovedårsagen til de opståede vanskeligheder var, at Sjællands Lastvognsophug sendte containerne til Port Qasim uden en køber, der kunne og ville betale købesummen. Angivelsen af en modtager (Asif Impex) var en betingelse for, at godset kunne losses i havnen, og Sjællands Lastvognsophug var fortsat i besiddelse af de originale konnossementer, som var den eneste lovlige adgang til at disponere over godset. Retten fandt derfor ikke, at angivelsen af Asif Impex som modtager eller manglende rettidig underretning herom havde ført til et erstatningsberettigende tab for Sjællands Lastvognsophug. Chr. Jensen havde heller ikke på anden måde forsømt sine forpligtelser som afsenderspeditør, da de løbende havde søgt at hjælpe med at løse problemerne.
Chr. Jensens krav om vederlag
Retten frifandt Sjællands Lastvognsophug for Chr. Jensens påstand om betaling af særligt vederlag. Selvom Chr. Jensen havde ydet service og bistand ud over det normale, fandt retten, at Chr. Jensen ikke havde gjort Sjællands Lastvognsophug opmærksom på, at der ville blive opkrævet vederlag for merarbejdet. Under de specielle omstændigheder var Sjællands Lastvognsophug berettiget til at antage, at Chr. Jensen ikke ville kræve betaling for dette arbejde.
Sagsomkostninger
Sjællands Lastvognsophug A/S blev pålagt at betale DKK 40.000 i sagsomkostninger til P&O Nedlloyd Ltd. og DKK 40.000 til Chr. Jensen Befragtnings- og Skibsagentur A/S inden 14 dage efter dommens afsigelse.
Lignende afgørelser