Command Palette

Search for a command to run...

Mols-Linien: Erstatning for bortkomst og forsinkelse af trailere – Sølovens § 274 og § 280

Dato

9. juni 2008

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Bent RasmussenHenrik Amdi Madsen

Parter

DSV Road Holding A/S (tidligere DFDS Transport Group A/S) (Advokat Jens Peter Fabricius)
modMols-Linien A/S (Advokat Thomas Bjørn Larsen)

Sagen omhandler et erstatningskrav fra DSV Road Holding A/S (DSV) mod Mols-Linien A/S vedrørende forsinkelse og bortkomst af to trailere, SUN 751 og MZ 6856, som skulle overføres med færge fra Kalundborg til Århus. Parterne havde en samarbejdsaftale fra 2005 om årlige overførsler af sættevogne, vogntog og trailere, hvor Mols-Liniens Almindelige forretningsbetingelser var gældende. Disse betingelser begrænsede rederiets ansvar i overensstemmelse med søloven og fastslog, at gods henstod på godsejerens risiko på Mols-Liniens områder.

Hændelsesforløb

TrailerIndleveringsdatoSkæbneVærdi/TabFundetDage væk/forsinket
SUN 75116. december 2005Bortkommet30.000 kr.8. februar 2007 (Tilst)Ca. 14 måneder
MZ 685626. december 2006Forsinket10.800 kr. (leje)20. februar 2007 (Kalundborg)54 dage

DSV oplevede generelt problemer med forsinkede og bortkomne trailere hos Mols-Linien, med 20-30 tilfælde over to år, hvoraf flere var væk i over 14 dage. DSV's track-and-trace system viste ingen aktivitet for de bortkomne trailere i lange perioder. Sikkerhedsforholdene på havnene, især ved pier 2 i Århus, hvor DSV's trailere blev henstillet, blev kritiseret for at være utilstrækkelige.

Parternes påstande og argumenter

DSV's påstande:

Mols-Liniens påstande:

  • Frifindelse, subsidiært mod betaling af et mindre beløb.
  • For SUN 751: Bevisbyrden for, at traileren bortkom i Mols-Liniens varetægt, påhviler DSV. Traileren blev anset for udleveret, da den blev henstillet på den aftalte plads (pier 2/3) i Århus havn i overensstemmelse med langvarig praksis og kutyme, jf. Søloven § 274, stk. 3. Mols-Linien er ikke forpligtet til at påse, hvem der afhenter.
  • For MZ 6856: Bestrider grov uagtsomhed. Ansvarsbegrænsningen i Søloven § 280, stk. 2 finder anvendelse, da betingelserne for bortfald af ansvarsbegrænsning ikke er opfyldt. Kravet på 10.800 kr. skal afvises eller begrænses til 2,5 gange fragten (681,25 kr.).

Sø- og Handelsretten afgjorde sagen som følger:

Rettens vurdering af SUN 751

Retten lagde til grund, at traileren SUN 751 blev modtaget af Mols-Linien i Kalundborg og overført til Århus. En chauffør fra DSV bekræftede dens tilstedeværelse i Århus havn den 16. december 2005. Da traileren efterfølgende ikke kunne findes af den chauffør, der skulle hente den, og DSV's track-and-trace system ikke viste oplysninger om traileren i de følgende måneder, konkluderede retten, at traileren var bortkommet, idet nogen havde fjernet den fra havnen i Århus uden anvisning.

Retten fandt dog, at Mols-Linien havde udleveret godset til DSV ved at henstille traileren på pier 2 i Århus havn. Dette skete i overensstemmelse med en mangeårig praksis, som parterne havde fulgt, og hvor DSV selv anvendte pladsen som lagerplads og disponerede trailerne derfra. Da bortkomsten skete efter denne udlevering, var transportøren (Mols-Linien) ikke ansvarlig for tabet, jf. Søloven § 274, stk. 3.

Rettens vurdering af MZ 6856

Det blev lagt til grund, at traileren MZ 6856 blev modtaget af Mols-Linien i Kalundborg den 26. december 2006. Selvom der var sendt faktura for overførsel til Århus, og traileren var nævnt i rederiets reservationssystem, var der ingen lastelister fra skibene, der bekræftede overførslen. Traileren blev fundet 54 dage senere i Kalundborg havn, hvilket talte imod, at den skulle have været transporteret til Århus og tilbage igen. Retten lagde derfor til grund, at MZ 6856 aldrig blev overført til Århus.

Da forsinkelsen indtrådte, mens godset var i transportørens varetægt, fik DSV medhold i sit krav om erstatning for forsinkelsen. Retten fandt ikke, at forsinkelsen kunne tilregnes Mols-Linien som et forsætligt eller groft uagtsomt forhold. Derfor fandt de almindelige regler om ansvarsbegrænsning i Søloven § 280, stk. 2 anvendelse. Erstatningen blev fastsat til 2,5 gange fragten for det forsinkede gods, dog ikke overstigende den samlede fragt for den konkrete trailer. Dette beløb udgjorde 681,25 kr. (545 kr. med tillæg af moms).

Afgørelse om omkostninger

Retten fandt, at hver part delvist havde tabt og vundet sagen. Under hensyn til, at DSV tabte sagen for et større beløb end Mols-Linien, men havde afholdt udgifter til vidner, der måtte rejse til retten og modtog erstatning for mistet indtægt, skulle hver part bære sine egne sagsomkostninger.

Dom: Mols-Linien A/S skal inden 14 dage betale DSV Road Holding A/S 681,25 kr. med procesrente fra den 1. september 2006.

Lignende afgørelser