Sag om manglende reparation af thruster på chartret færge
Dato
11. maj 2004
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Bent KierkegaardJørgen Haagen FrederiksenMette Christensen
Parter
modH.H. Ferries A/S (advokat Peter Ringsted)
Lovreferencer
Sagen omhandlede en tvist mellem K/S Storebælt af 1998 (sagsøger, nu under konkurs) og H.H. Ferries A/S (sagsøgte) vedrørende en defekt thruster på færgen "Gitte 3", som H.H. Ferries A/S havde chartret af K/S Storebælt af 1998. Sagsøger krævede betaling for manglende reparation af thrusteren samt erstatning for tidstab.
Baggrund for Charteraftalerne
Færgen "Gitte 3" blev chartret af H.H. Ferries A/S i to perioder:
- Første periode: 16. – 30. januar 2000 under BA-RECON 89 Standard Bareboat Charter vilkår. Under denne periode blev det konstateret, at en af færgens fire thrustere (thruster A 1) var defekt. H.H. Ferries A/S foretog en mindre reparation, som dog ikke var effektiv.
- Anden periode: 27. februar – 14. marts 2000. I denne aftale blev der i box 30 indsat en specifik bestemmelse: "One of the vessel's four thrusters is defective and it is agreed, that this thruster has to be repaired by the charterers at their cost and time, before vessel is put into operation."
Syns- og Skønserklæring
En syns- og skønsmand fastslog, at thrusteren var defekt på grund af vandindtrængen og forbrug af gearolie, primært forårsaget af en defekt krøjepakdåse. Skaden vurderedes at være opstået som en gradvis nedslidning, forværret af en hændelse omkring august 1999. Skønsmanden opstillede flere scenarier for udbedring:
Reparationsscenarie | Estimeret pris (DKK) | Tidsforbrug | Bemærkninger |
---|---|---|---|
Reparation af krøjepakdåse | 93.000 | 1 uge | Inkl. demontage/genmontage og transport. Vil ikke bringe thrusteren i brugbar stand. |
Reparation og modifikation af krøjepakdåse | 136.000 | 2 uger | |
Renovering af hele thrusteren | 265.000 | 3 uger | Nødvendig for at thrusteren atter bliver brugbar. |
Total renovering af hele thrusteren | 395.000 (op til 565.000) | 4 uger (dele op til 3-4 mdr.) | Tæt på ny-tilstand. |
Parternes Påstande
- K/S Storebælt af 1998 gjorde gældende, at H.H. Ferries A/S var forpligtet til at reparere thrusteren til klassens godkendelse, og at de havde lidt et tab på 1.000.000 kr. samt erstatning for tidstab. De mente, at aftalen i box 30 var bindende, og at den ikke kunne tilsidesættes efter Aftaleloven § 36.
- H.H. Ferries A/S påstod frifindelse og anførte, at K/S Storebælt af 1998 var bekendt med defekten forud for første charterperiode. De mente, at reparationskravet var uforholdsmæssigt stort i forhold til charterperioden, og at aftalen kun omhandlede en reparation, ikke en totalrenovering. De bestred, at reparationen skulle ske til klassens godkendelse, og henviste til, at de havde forsøgt at reparere thrusteren.
Sø- og Handelsretten fandt, at H.H. Ferries A/S skulle betale K/S Storebælt af 1998 et beløb svarende til omkostningerne ved reparation af den defekte krøjepakdåse, men afviste yderligere erstatningskrav.
Rettens Begrundelse
Retten lagde til grund, at thrusteren allerede var defekt ved begyndelsen af den første charterperiode, og at K/S Storebælt af 1998 var eller burde have været bekendt hermed. Den reparation, H.H. Ferries A/S foretog under den første charterperiode, vedrørte ikke den oprindelige defekt ved krøjepakdåsen.
Ved indgåelsen af den anden charteraftale blev bestemmelsen i box 30 indsat for at "parkere" det uløste problem fra den første periode. Retten fastslog, at hverken ordlyden af bestemmelsen eller de afgivne forklaringer indikerede, at reparationen skulle ske til klassens krav. Derimod havde H.H. Ferries A/S accepteret at reparere den eksisterende defekt.
Baseret på skønserklæringen ville en reparation af krøjepakdåsen koste ca. 93.000 kr. Da H.H. Ferries A/S ikke opfyldte sin forpligtelse under box 30 ved tilbageleveringen af skibet, skulle de betale dette beløb svarende til den ikke-afholdte reparationsudgift.
Retten fandt derimod ikke, at H.H. Ferries A/S' manglende reparation af krøjepakdåsen var årsag til, at skibet efterfølgende ikke blev udlejet, eller at K/S Storebælt af 1998 havde lidt yderligere tab, som kunne tilskrives H.H. Ferries A/S. Dette skyldtes blandt andet markedsforholdene og færgen tvangsauktion.
Afgørelse
- H.H. Ferries A/S tilpligtes at betale K/S Storebælt af 1998 93.000 kr. med procesrenter fra den 7. marts 2002.
- Hver part bærer egne omkostninger.
- K/S Storebælt af 1998 betaler omkostninger til skønsmanden på 43.280 kr. inkl. moms.
Lignende afgørelser