Command Palette

Search for a command to run...

Sø- og Handelsretten: Ansvar for bortkomst af container under transport - Fortolkning af fragtaftale og culpaansvar

Dato

26. september 2002

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Frede KristiansenJørn HansenTorben Kuld Hansen

Parter

Galt g/s (Adv. Michael Villadsen)
modUnited Shipping Agencies A/S (Adv. Per Zermann)

Sagen omhandlede et krav fra sagsøger, Galt g/s, som vareforsikrer for Tulip International A/S, mod sagsøgte, United Shipping Agencies A/S, vedrørende bortkomst af en container med dåseskinker. Containeren blev stjålet fra en lagerplads i England, mens den var i sagsøgtes varetægt.

Baggrund for fragtaftalen

I august 1998 indgik sagsøgte og Tulip International A/S en fragtaftale om transport af konserves mellem Danmark og Storbritannien. Aftalen var resultatet af omfattende drøftelser og udkast. Sagsøgte havde oprindeligt foreslået, at hverken NSAB eller CMR-loven skulle danne juridisk udgangspunkt, men at deres standardbetingelser i "UniFeeder Combined Transport Bill of Lading" skulle gælde.

Tulip International A/S's første udkast til fragtaftale indeholdt bestemmelser om sagsøgtes ansvar for bortkomst og beskadigelse af gods (pkt. 7.1) og en omvendt bevisbyrde for ansvarsbegrænsninger (pkt. 7.2). Sagsøgte protesterede mod den omvendte bevisbyrde i pkt. 7.2, og dette punkt blev fjernet i et senere udkast. I stedet blev det præciseret i pkt. 7.1, at ansvarsgrundlaget skulle reguleres efter "gældende danske lovregler og retspraksis". Den endelige aftale blev underskrevet i august 1998.

Tyveriet

Den 22. juni 1999 udstedte sagsøgte et Combined Transport Bill of Lading for transport af 24 paller dåseskinker fra Vejle til Wellingborough via Felixstowe i England. Containeren ankom til Felixstowe den 24. juni 1999 og blev transporteret videre til Mendlesham. Mellem søndag den 27. juni 1999 kl. 15.00 og mandag den 28. juni 1999 kl. 07.00 blev containeren stjålet fra en indhegnet og aflåst lagerplads i Mendlesham.

Lagerpladsens forhold

Lagerpladsen var indhegnet med et 1,80 meter højt træhegn og adgang skete via en port med en særlig sikkerhedslås. Pladsen var oplyst om natten. Dog var pladsen, i modsætning til de tilknyttede lagerbygninger, ikke forsynet med alarmanlæg, videoovervågning eller hundevagt. Chaufføren havde parkeret traileren op mod en anden container for at forhindre tyveri.

Parternes påstande

Sagsøger gjorde gældende:

  • Sagsøgte var ansvarlig for bortkomsten i henhold til fragtaftalens punkt 7.
  • Aftalen var uklar, hvilket burde medføre et skærpet ansvar for sagsøgte.
  • Sagsøgte havde bevisbyrden for forsvarlig opbevaring og havde ikke godtgjort, at bortkomsten ikke skyldtes fejl eller forsømmelser.
  • Chaufføren parkerede på en ubevogtet plads med værdifulde varer og anvendte ikke yderligere sikringsforanstaltninger som kongetaplås eller startspærre.

Sagsøgte gjorde gældende:

  • Sagsøgte var ikke objektivt ansvarlig, da fragtaftalens punkt 7, 2. pkt. henviste til danske lovregler og retspraksis, hvilket indebar et almindeligt culpaansvar med omvendt bevisbyrde.
  • Sagsøger måtte bære risikoen for uklarheder i aftalen, da denne var konciperet af Tulip International A/S.
  • Sagsøgte havde godtgjort, at bortkomsten ikke skyldtes fejl eller forsømmelser, da containeren var forsvarligt parkeret på en indhegnet, aflåst og oplyst plads med en vanskelig lås.

Retten bemærkede indledningsvis, at ansvaret skulle bedømmes på grundlag af fragtaftalen. Retten fortolkede aftalens punkt 7 således, at 1. pkt. regulerede den tidsmæssige udstrækning af ansvarsperioden, mens 2. pkt. regulerede selve ansvarsgrundlaget. Punkt 7, 2. pkt. blev fortolket som en henvisning til et almindeligt culpaansvar med omvendt bevisbyrde.

Retten lagde til grund, at trækkeren med containeren blev henstillet på en indhegnet og aflåst plads i et til dels øde område. Pladsen var ikke forsynet med alarmanlæg, videoovervågning eller hundevagt, og var i det hele ubevogtet.

Da chaufføren var vidende om, at containeren indeholdt en last af betydelig værdi, fandt retten det ikke godtgjort, at tyveriet ikke var forårsaget af fejl eller forsømmelser fra sagsøgtes side eller nogen, som sagsøgte hæftede for.

Sagsøgerens påstand blev herefter taget til følge.

Rettens afgørelse

PartPåstandRettens afgørelseTilkendt beløb (kr.)
Sagsøger (Galt g/s)ErstatningMedhold327.247,80
Sagsøgte (United Shipping Agencies A/S)FrifindelseAfvist0

Sagsøgte, United Shipping Agencies A/S, blev dømt til at betale 327.247,80 kr. med sædvanlig procesrente fra den 20. oktober 2000 til sagsøgeren, Galt g/s, samt sagens omkostninger på 39.000 kr.

Lignende afgørelser