Miljø- og Fødevareklagenævnets afvisning af realitetsbehandling af klage over Miljøstyrelsens tilladelse til etablering af skovfitnessbane i fredskov
Dato
30. august 2017
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Skovloven
Højdepunkt
Afgørelse i sag om Miljøstyrelsens tilladelse til etablering af skovfitnessbane i
Miljøstyrelsen meddelte den 7. juni 2017 tilladelse til Naturstyrelsen Trekantsområdet om etablering af en skovfitnessbane i fredskov på matrikel [matrikel1], Østrup By, Glud, i Hedensted Kommune. Det berørte areal er en del af Tønballe Skov og anvendes allerede til friluftsliv. Skovfitnessbanen er tiltænkt den almindelige skovgæst, herunder både børn og voksne, og består af 12 elementer forbundet af en rute inden for et projektområde på cirka 2 hektar.
Anlægget indebærer ikke rydning af træer eller terrænregulering, men udelukkende knusning af undervækst og belægning med flis som faldunderlag.
Miljøstyrelsens begrundelse for tilladelsen
Miljøstyrelsen begrundede sin afgørelse med, at selvom Skovloven § 11, stk. 1 generelt forbyder etablering af anlæg uden sammenhæng med skovdriften på fredskovspligtige arealer, kan der gives dispensation efter Skovloven § 38, når særlige grunde taler for det.
Praksis for dispensation er normalt meget restriktiv, men der er en lempeligere praksis for publikumsanlæg opført i enkle materialer til den almindelige skovgæst, især i offentlig, bynær skov. Miljøstyrelsen vurderede, at hensynet til offentlighedens adgang til rekreative aktiviteter vejede tungere end hensynet til en uforstyrret skovoplevelse.
Miljøstyrelsen vurderede desuden, at anlægget ikke ville medføre beskadigelse af yngle- eller rasteområder for dyrearter omfattet af habitatdirektivets bilag IV, og at det ikke ville forringe naturtyper eller levesteder for arter, som området er udpeget for. Den ansøgte placering ligger ikke i et Natura 2000-område.
Klagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet
Afgørelsen blev påklaget af [person1], som anførte flere grunde til, at dispensationen ikke burde være givet:
- Der var ikke tilstrækkelige særlige grunde til dispensation, da banen er tilgængelig for alle og ikke kun børn og unge.
- Banen kunne være placeret uden for fredskov.
- Støj og uro fra banen ville forringe den almindelige skovgæsts oplevelse.
- Der var ikke foretaget en konkret undersøgelse af banens påvirkning af sårbare habitatarter.
- Der var tale om et væsentligt indgreb i fredskoven.
Miljø- og Fødevareklagenævnet traf afgørelse efter Skovloven § 60, jf. Skovloven § 62, stk. 1 og Skovloven § 62, stk. 2, om klageberettigelse. Nævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Miljøstyrelsens afgørelse om tilladelse til etablering af skovfitnessbanen.
Vurdering af klageberettigelse
Nævnet fastslog, at det er et krav for klageberettigelse, at sagens udfald har retlige eller faktiske konsekvenser for klager, og at disse konsekvenser er mere udprægede end for de fleste andre fysiske eller juridiske personer. Desuden skal følgerne have en vis vægt og overstige tålegrænsen.
Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt ikke, at de af klager anførte forhold var af en sådan karakter, at klager kunne siges at have en hverken væsentlig eller individuel interesse i sagens udfald. De forhold, klager havde anført, gjaldt for alle brugere af skoven eller var udtryk for en mere ideel interesse.
Afgørelse
På baggrund heraf afviste Miljø- og Fødevareklagenævnet at realitetsbehandle klagen over Miljøstyrelsens afgørelse af 7. juni 2017 om tilladelse til etablering af skovfitnessbane i fredskov. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Skovloven § 64. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser