Afvisning af klage over dispensation til teltslagning ved Svaneke Fyr
Dato
21. august 2017
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
NBL - fredningsområdet
Højdepunkt
Afgørelse i sag om anvendelse af område til teltopslag indenfor fredning, Bornholm
Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en klage fra en sammenslutning af naboer vedrørende Fredningsnævnet for Bornholms afgørelse af 19. september 2016. Afgørelsen gav dispensation til teltslagning for en tysk gruppe nord for Svaneke Fyr ved Hullehavn Camping i juli og august månederne. Sagen er behandlet efter Naturbeskyttelsesloven § 78, stk. 3.
Området er omfattet af en tinglyst fredningsdeklaration fra 20. januar 1959, som fastslår, at området skal bevares i sin nuværende tilstand, og at teltslagning ikke må finde sted uden for campingpladsen. Fredningsnævnet meddelte dispensationen med vilkår om fortsat anvendelse.
Klagerens bekymringer
Naboerne udtrykte bekymring for, om den primitive campingstil kunne overholdes, og hvem der førte tilsyn med området. De havde observeret brug af autocampere ud over telte og mente, at naturen led overlast. Klagerne foreslog et område syd for campingpladsen som et mere egnet sted.
Det bemærkes, at Danmarks Naturfredningsforening og Friluftsrådet også har påklaget Fredningsnævnets afgørelse, men disse klager behandles særskilt.
Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Fredningsnævnet for Bornholms afgørelse om dispensation til teltslagning, jf. Naturbeskyttelsesloven § 50.
Begrundelse for afvisning
Klagen blev afvist på to hovedpunkter:
- Manglende rettidighed: Klagen blev indsendt den 18. juni 2017, hvilket var langt efter klagefristen. Ifølge Naturbeskyttelsesloven § 87, stk. 1 er klagefristen fire uger fra meddelelsesdatoen. Fredningsnævnet havde informeret om dette i sin klagevejledning. Klagefristen udløb den 17. december 2016 og blev forlænget til den 19. december 2016, da den 17. december var en lørdag.
- Manglende klageberettigelse: Uanset rettidigheden ville klagerne ikke være blevet betragtet som klageberettigede. Naturbeskyttelsesloven § 86, stk. 1 indeholder en udtømmende liste over klageberettigede parter, som ikke omfatter naboer.
Tilsyn med området
På spørgsmålet om tilsyn med området oplyste nævnet, at kommunalbestyrelsen fører tilsyn med fredningsbestemmelser og påser overholdelse af vilkår i tilladelser, jf. Naturbeskyttelsesloven § 73, stk. 1.
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Naturbeskyttelsesloven § 88, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser